Mudderkastning mellem forsvarsgiganter

Forsøget på at skabe en europæisk konkurrent til amerikanske Boeing gik i vasken, da fusionen mellem BAE Systems og EADS ikke blev til noget.

The Airbus A380 number one prototype, the new jumbo airliner developed by the European consortium Airbus, makes a taxiing tests 23 April 2005 at Toulouse-Blagnac airport. Airbus is owned 80 percent by European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) and 20 percent by British group BAE Systems. AFP PHOTO LIONEL BONAVENTURE Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I kølvandet på sammenbruddet fyger beskyldningerne mellem Paris, Berlin og London, skriver Financial Times.

Fra én side beskyldes den tyske kansler Angela Merkel for at have nedlagt veto mod aftalen tirsdag, efter at EADS-chef Tom Enders i et brev til medarbejderne skrev, at han ikke havde forventet at møde sådan en modstand mod fusionen, i særdeleshed ikke fra Berlin. En fransk embedsmand har også givet Tyskland skylden for effektivt at blokere for forhandlingerne, og en person tæt på forhandlingerne har citeret Angela Merkel for at fortælle Hollande, at fusionen definitivt var aflyst.

Fra tysk side beskyldes London og Paris derimod for aldrig at være blevet enige om størrelsen af den franske stats andel af det fusionerede selskab, og en anden tysk embedsmand beretter, at Angela Merkel angiveligt ringede til Francois Hollande tirsdag morgen for at få en hurtig beslutning på området. Fra tysk side indrømmes det dog også, at man har været bekymret for at blive marginaliseret og tabe arbejdspladser.

Fra investorernes side har der været klager over BAE Systems strategi til beskyttelse af aktionærernes værdi, blandt andet fra Invesco Perpetual, firmaets største aktionær.

- Vi føler, at der har været alt for meget fokus på at kigge efter fusioner, når øget aktieværdi og udbytte kan skabes ved at udvikle forsvarsindustrien, siger en anden af BAE's top-10 aktionærer til Financial Times.