MT Højgaard kopierer fransk firmas logo

Danmarks største entreprenørkoncern, MT Højgaard, lancerede tidligere på måneden sin helt nye identitet

med logo, værdigrundlag, slogan mv. Noget tyder på, at koncernens unikke logo er blevet til med en ganske kraftig inspiration

fra et fransk selskab.


Det spektakulære logo-selvmål kommer i kølvandet på måneders internt tovtrækkeri

om værdier, identitet og ikke mindst navnet på den fusionerede koncern.


Det franske selskab, der muligvis har været

inspirationskilde til MT Højgaards nye logo er Bouygues Telecom, der er en del af koncernen Bouygues. Koncernens entreprenør-selskab

førte for en række år siden sag imod den danske stat i forbindelse med byggeriet af Storebæltsbroen, hvor netop

Monberg & Thorsen og Højgaard & Schultz vandt broentrepriserne for næsen af en række udenlandske konkurrenter

- bl.a. Bouygues.


- Da vi opdagede lighedspunkterne for en uge siden, kom det som en bombe for os. En MT Højgaard-medarbejder

havde set det franske logo på en bandereklame i tv, forklarer Jens Nørgaard, der er kommunikationsdirektør i MT

Højgaard.


Efterfølgende har MT Højgaard kontaktet Patent-og varemærkedirektoratet, der godkender og

registrerer logoer, som hører til under varemærkeområdet. Direktoratet har givet en foreløbig vurdering

af sagen og mener ikke, at de to logoer er sammmenlignelige.


MT Højgaard er dog ikke mere sikker i sin sag, end at koncernledelsen netop

nu foretager en række undersøgelser i Europa for at få afklaret, om man har overtrådt den franske virksomheds

rettigheder.



Ingen lighedspunkter

Det er kommunikationsbureauet Bysted HQ, der har designet det omstridte logo.


- Der

vil altid kunne påpeges visse lighedspunkter imellem forskellige logoer, men jeg kan personligt ikke selv se lighedspunkter

i den konkrete sag. Jeg har ikke tidligere kendt til Bouygues'''''''' logo og er derfor heller ikke inspireret udefra, siger Peter Bysted,

der er administrerende direktør i Bysted HQ.


Han anerkender en vis lighed imellem farverne i de to logoer, men afviser blankt

at der skulle være nogen form for lighed i linierne.


Varemærkeadvokat Lena Ericsson fra patentbureauet Albihns i

København vurderer, at der er flere lighedspunkter i de to logoer, men at det er vanskeligt at vurdere, hvordan tingene stiller

sig ved en eventuel retssag.


Hun oplyser, at Bouygues Telecom kun har en varemærkeregistrering for navnemærket og

ikke figurmærket. Hvis der ikke findes en national beskyttelse af det franske selskabs figurmærke, får MT Højgaard

uden videre ret til at anvende logoet.


- Hvis det kom til retssag om figurmærket alene - dvs. uden at spørgsmålet om

navnemærket kom ind i billedet - vil jeg tro, at Bouygues kunne vinde retten til logoet. Det forudsætter naturligvis,

at der findes en beskyttelse af varemærket i Frankrig, siger Lena Ericsson.