Morten Lund om konkursen: »Jeg var vant til ikke at kunne tabe«

Morten Lund har oplevet noget, som meget få mennesker kommer til: At være ekstremt rig for senere at miste alt. I podcasten »SuccesKriteriet« fortæller han om sit nye, storstilede forretningseventyr og forklarer, hvorfor han – på trods af dårlige beslutninger og modgang – alligevel betragter sig selv som heldig.

BM
Iværksætteren Morten Lund medvirker i podcasten »SuccesKriteriet« til en snak om konkurs, held og store drømme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Morten Lund har en helt særlig evne til at se behovet for udvikling før nogen andre. Upåvirket af sin manglende erfaring eller viden om området går han efter at disrupte og digitalisere de brancher, der er gået i stå. Som Pippi Langstrømpe siger: »Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!«, og listen over virksomheder, som han har stiftet eller investeret i, er lang.

»Jeg er født med en ekstrem selvtillid. Jeg er vokset op i et hjem uden problemer med nogle helt fantastiske forældre, som altid har troet på mig. Jeg er også enebarn, så jeg er en ulidelig type,« fortæller han Ane Cortzen i podcasten SuccesKriteriet.

Lyt til alle afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen i Podcast24syv-appen via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcast.

Allerede i 20erne stiftede han Neo Ideo sammen med Jimmy Maymann-Holler, der i dag er bestyrelsesformand for TV 2. Det blev et af de største web-konsulentbureauer i Danmark, inden de to stiftere solgte til reklamegiganten Leo Burnett i 1999. Den mest indbringende af Morten Lunds investeringer fandt sted få år senere, hvor han skød penge i Skype. En investering, som gjorde ham mangemillionær, da eBay købte virksomheden for 16 milliarder kroner i 2005. Og med nok penge på lommen til at kunne kaste sig over hvad som helst, kunne intet gå galt. Troede han.

»Det var ikke bankbogen, der var problemet. Det var nok min mangel på begavelse.«

Morten Lund, iværksætter

»Efter et halvt år, hvor de havde brændt 600-700 mio. af, kom de så og spurgte, om jeg ikke ville overtage det. Jeg fik faktisk også 180 mio. kr. med – en slags medgift for en grim datter. Jeg var helt vild med projektet, og jeg var vant til ikke at kunne tabe.«


Medgift for en grim datter

Morten Lund mente, at information ville være en god investering, og han købte derfor et par procenter af aktierne i den islandske gratisavis Nyhedsavisen, da medieselskabet Dagsbrun henvendte sig i 2007.

»Efter et halvt år, hvor de havde brændt 600-700 mio. af, kom de så og spurgte, om jeg ikke ville overtage det. Jeg fik faktisk også 180 mio. kr. med – en slags medgift for en grim datter. Jeg var helt vild med projektet, og jeg var vant til ikke at kunne tabe,« fortæller han om sin beslutning om at blive hovedaktionær i en tid, hvor væksten ingen ende ville tage, og alle lancerede gratisaviser.

Det næste halve år involverede store forudbetalinger, regnefejl, en af verdens rigeste familier fra Hongkong og en forudsigelse om finanskrisen. Det hele kulminerede i personlig konkurs og en regning i millionklassen til Morten Lund, der havde valgt at hæfte personligt:

»Jeg troede aldrig, jeg skulle citere Mike Tyson, men han siger noget lignende: »You have a plan until you get punched in the face«.«

Ejer ti procent for evigt

Serieiværksætteren mener, at han er født ekstremt heldig. Og det kan der være noget om, for mens konkursen hylede om ørene på Morten Lund, havde en af hans tidligere praktikanter læst en artikel om ham og hans mislykkede informationseventyr. Han mødte op, bankede på Morten Lunds dør og sagde: »Nu er det nu, hvis vi skal arbejde sammen.«

»Aftalen var, at han ville have ti procent af, hvad jeg kom til at tjene resten af mit liv, mod at han fiksede min konkurs inden for seks måneder. Mens han gjorde det, skulle jeg så gå i gang med at starte nye virksomheder,« fortæller Morten Lund.

Den første virksomhed, han gik med i blev faktureringsvirksomheden Tradeshift, og det var også hans garage, der dannede rammerne for virksomhedens første tid. I dag er Tradeshift verdens største handelsplatform og har en værdi på flere milliarder kroner.

Sideløbende med det projekt, fik Morten Lunds tidligere praktikant gennemført en tvangsakkord i Skifteretten med støtte fra 75 procent af kreditorerne, hvilket resulterede i, at gælden fra Nyhedsavisens konkurs blev sat ned til 10,1 procent af det oprindelige beløb. Allerede d. 7. april 2010 var Morten Lund ude af sin personlige konkurs.

Turisme 2.0

I dag – ni år senere – er han i gang med et storstilet hotelprojekt kaldet Poshtel med blandt andre Bjarke Ingels og Rambøll som investorer og samarbejdspartnere. Poshtel blev stiftet for to år siden, og majoriteten af virksomheden er ejet af Morten Lund, som med egne ord har kastet sig ud i at lave »modulære, CO2-neutrale luksussuiter« på enten 30 kvm eller 60 kvm, som kan skilles ad og transporteres på en lastbil.

»I byggebranchen har der været én procents effektivitetsforbedring om året de sidste 20 år i Skandinavien. Jeg er ellers den største fan af alt, hvad der er skandinavisk. Men hvis I ringer efter en håndværker og skal have lavet jeres køkken, ligner han jo stadig et spørgsmålstegn,« forklarer Morten Lund om sin motivation for at gå ind i en branche, han aldrig har beskæftiget sig med før.

»Det første, jeg gjorde, var at ringe til min klogeste bekendte O Koo, som allerede for mange år siden talte om, at Kina ville blive førende inden for klimateknologi. Så jeg spurgte ham, om han ville tage posten som bestyrelsesformand. Jeg skilte mig af med alle andre virksomheder, jeg havde, og han gik i gang med at sælge franchises til Kina.«

Morten Lund, iværksætter

»Vi vil gerne prøve at se, om vi kan stå ved turismen 2.0. Mange af os har nok været et sted, hvor vi har tænkt: Var det nu smart, at de ryddede regnskoven for at sætte en betonklods her?«


Poshtels franchise-formel går ud på, at de indgår i agentaftaler med folk verden over, som betaler Poshtel for at få lov til at sælge deres koncept. Virksomheden har, ifølge Morten Lund, 92 projekter på tegnebrættet, og visionen er, at virksomhedens hoteller, som består af minimum 20 suiter, kun skal placeres steder, hvor der er ekstremt smukt. Og så skal de kunne »leave without a trace«.

»Vi vil gerne prøve at se, om vi kan stå ved turismen 2.0. Mange af os har nok været et sted, hvor vi har tænkt: Var det nu smart, at de ryddede regnskoven for at sætte en betonklods her?«

Men for at være i stand til at placere et hotel ved nogle af verdens mest uberørte områder uden at efterlade et aftryk på omgivelserne, har Poshtel måtte udvikle sin egen strømtilføring, kloakering og spildevandrensning – sidstnævnte har Morten Lund døbt »The 5th Element«.

»I torsdags kom den ned og stå ved vores demosuiter i Nordhavn. Alle har jo sagt: »Morten, du har så mange tossede ideer, du kan ikke få det der til at blive til noget.« Men nu står det der, og det virker!«

Hvor langt er Poshtel så fra at have et færdigt hotel?

»Vi skulle have været oppe i Næstved, men det fuckede op. Man kan ikke være profet i egen hjemby, og man kan heller ikke være det i Næstved. Alle de typer, som er født med dunveste uden ærmer og har kørt i Range Rover siden de var 19, sidder på pengene i alle fondene, og de kunne ikke forestille sig det. Så der har vi måttet dræbe en af vores babyer og hælde den ud med badevandet. Det var hårdt. Men der, hvor det kommer til at ske, er i Asien inden for seks-syv måneder.«

Lyt til alle afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen i Podcast24syv-appen via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcast.