Morsø dropper Silvan

Priskrigen mellem landets store byggekæder får brændeovnsproducenten Morsø til at trække sig fra Silvan. For halvandet år siden var det farvel til Bauhaus af samme årsag.

Morsø dropper  Silvan - 1
Morsø Jernstøberis direktør Peter Jessen Hansen foran en splinterby model, der først får premiere til september. Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere
Danskernes foretrukne brændeovn Morsø vil ikke længere være at finde hos discountbyggekæden Silvan. Morsø Jernstøberi siger fra over for byggemarkedernes priskrig.

»Vi kan ikke gå ind og blive presset på prisen igen og igen,« siger Peter Jessen Hansen, administrerende direktør for Morsø Jernstøberi.

For halvandet år siden trak Morsø, der sidder på 40-45 procent af det danske marked, sig også fra landets anden kapitalbyggekæde Bauhaus.

»Vores kunder forventer en kvalitet, som gør, at vi ikke kan udvikle vores produkter, så de kan sælges til 2.000 kroner. Derfor passer vi hverken til Silvan eller Bauhaus,« siger Peter Jessen Hansen.

Prisen for en Morsø brændeovn starter ved 5.000 kroner og slutter ved 35.000 kroner.

Discountkæden Jem og Fix har de sidste par år ekspanderet voldsomt, og det har fået kæder som Silvan og Bauhaus til at garantere kunderne de laveste priser.

»Morsø er jo et godt og kendt produkt. Det er god kvalitet, og det er dansk, så naturligvis er vi kede af det, men på den anden side vil vi ikke dikteres udsalgspriser,« siger Peter Lonnebjerg, indkøbs- og marketingdirektør i Silvan.

»Vi ønsker at have muligheden for at give vores kunder et godt tilbud på et Morsø-produkt lige så vel som på alle andre produkter. Og da Morsø har en politik, om at deres varer skal sælges til vejledende udsalgspriser, så handler vi ikke sammen,« forklarer Peter Lonnebjerg.

Brands skal passe sammen
Morsøs brændeovne sælges nu kun hos professionelle brændeovnsforhandlere og selvstændige byggekæder som Byggekram, Råd & Dåd og Bygma.

»Vi føler, at vi bedre kan uddanne disse folk omkring vores produkter,« siger Peter Jessen Hansen.

Ved årsskiftet indgik Morsø Jernstøberi desuden et salgssamarbejde med design- og møbelvirksomheden Trip Trap.

»Trip Trap er et utroligt stærkt brand, så vi passer godt sammen,

Foreløbig har syv af Trip Traps 10 danske forretninger fået udstillinger med Morsø brændeovne.

»Det forventer vi os meget af,« siger direktøren, der dog ikke har planer om at udvide Trip Trap samarbejdet til også at omfatte udlandet.

»Vi er glade for det distributionsnet, vi har nu,« siger Peter Jessen Hansen.

Håber på øget eksport
I forbindelse med restruktureringen af Morsø Jernstøberi for omkring 10 år siden blev listen af distributører gennemgået, og i dag er der kun tre tilbage, som også var med dengang.

Morsø Jernstøberi sælger i dag sine brændeovne på 25 markeder verden over. Danmark er fortsat det største marked, men målet er, at væksten i udlandet med tiden får hjemmemarkedet til at vægte mindre tungt.

Både japanere og australiere har længe været glade for de danske støbejernsovne. Og amerikanerne er vilde med de danske ovne og deres historie. I USA, der er det hurtigst voksende marked, skal alt som bekendt helst være større. Det gælder også for brændeovne, så derfor har Morsø en række større ovne, hvor et amerikansk stykke brænde kan lægges gennem ovnens ene side. De store ovne, der kan opvarme et rum på 200 kvadratmeter, er i øvrigt også populære hos japanerne, fortæller Peter Jessen Hansen.