Mørke skyer over SAS-plan

Der er fortsat langt imellem SAS-ledelsen og det flyvende personale i forhandlingerne om den sidste del af koncernens spareplan. Truslen om nye besparelser vokser for hver time, der går.

Læs mere
Fold sammen
Alternative besparelser truer de ansatte i takt med, at SAS-ledelsen med koncernchef Jørgen Lindegaard i spidsen er kommet i akut tidsnød i bestræbelserne på at nå helt i land med de sidste sparekrav på to mia. kr.

I går udløb SAS-ledelsens egen frist for forhandlingerne om nye overenskomstsaftaler forud for bestyrelsesmødet den 10. marts, men endnu mangler vigtige gennembrud i forhandlingerne med først og fremmest piloterne og kabinepersonalet.

Den manglende uenighed med en række fagforbund i SAS-koncernen truer nu med nye fyringer og nedskæringer for at lande den samlede plan kaldet Turnaround 2005.

»Vi er i land med en række aftaler, men mangler endnu nogle. Der er mange forhandlinger i spil, og defor bliver de sidste dage lidt hektiske frem til den 10. marts, og har vi ikke en afklaring til den tid, så er det op til bestyrelsen at finde ud af, hvad der så skal ske,« siger informationschef Troels Ramussen.

Han understreger, at man kun vanskeligt kan forestille sig, at bestyrelsen forlænger tidsfristen for de samlede besparelser.

Af hensyn til de højaktuelle forhandlinger ønsker Troels Rasmussen på nuværende tidspunkt ikke at sige præcist, hvilke faglige organisationer SAS-ledelsen fortsat mangler at lave aftaler med.

Absurde krav
Det ligger dog helt klart, at en aftale mellem de kabineansatte i CAU og SAS-ledelsen netop nu synes langt ude i horisonten.

Kabineforeningerne i Danmark, Sverige og Norge er blevet mødt af et sparekrav på 900 mio. kr. Med betegnelsen »absurd« afviser chefforhandler for de kabineansatte i Danmark, Verner Lundtoft Jensen, blankt udspillet fra SAS-ledelsen gående på, at stewardesserne skal gå 20 procent ned i løn, pension og tillæg, mens produktiviteten samtidig skal øges med 30 pct.

Repræsentanter for henholdsvis kabinepersonalet og SAS-ledelsen har siddet i Forligsinstitutionen siden lørdag morgen kun afbrudt af to gange fem timers søvn, men sent i aftes var der fortsat intet resultat af de langvarige forhandlinger.

På grund af forhandlingernes placering i Forligsinstitutionen ønsker Verner Lundtoft Jensen ikke at komme med yderligere kommentarer.

Imens har piloterne genoptaget forhandlingerne i SAS-hovedkvarteret i Frösundavik.

»Tidsplanen er alene SAS-ledelsens idé. Deadline må være bestyrelsesmødet 10. marts, og tidpresset har kun gjort det vanskeligere at blive enige,« siger piloternes formand, Mogens Holgaard.

Sammen med SAS-ledelsen afventer piloterne en uvildig rapport om ret og rimeligt i de krav, piloterne står overfor.

Allerede sidste år gav de store indrømmelser i form af reel lønnedgang, flere flyvetimer samt opgivelse af hidtidige kollektivaftaler.

Som beskrevet i Berlingske Tidende i sidste uge er piloterne så utilfredse med ledelsens manglende indfrielse af aftalen, at forbundet har fået udarbejdet et juridisk responsum, der vurderer konsekvenserne af, hvad piloterne betegner som ledelsens løftebrud.