Modemilliardær skabte succes gennem natklubmiljøet

Stifter og ejer af modemærket InWear, Niels Martinsen, byggede sit livsværk op til en milliardforretning. Men hvad mange måske ikke ved er, at selskabet opstod som en natklub.

Niels Martinsen stiftede i 1969 modemærket InWear gennem natklubmiljøet. Selskabet blev senere hen til IC Group, som han i dag ejer hovedparten af gennem sit selskab Friheden Invest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix

Når man ejer et modemærke og bærer smarte briller, er det tydeligt, at man har blik for modens tendenser. Men det kan ikke komme som nogen overraskelse, når man hedder Niels Martinsen.

Han har trådt sine barnesko i forældrenes trikotagebutik og har senere stået i lære i en herretøjsforretning. Derfor var modemilliardæren ikke helt ung og uerfaren, da han i 1969 etablerede sin egen tøjforretning.

Han grundlagde dermed en imponerende formue, da han dengang som 21-årig stiftede modemærket InWear i København. Dog begyndte hele eventyret allerede nogle år forinden på lidt utradiotionel vis gennem natklubmiljøet.

»Jeg var 18 år gammel og ønskede blot at leve livet fuldt ud. Lytte til god musik. Elske min kæreste. Tilbringe tid med mine venner. Så jeg etablerede en natklub i København. Jeg spurgte min kæreste, som var designer, hvorfor hun ikke lavede noget smart tøj til pigerne på dansegulvet. Således startede InWear-eventyret. Det er sjovt, hvorledes en impuls i din ungdom kan udvikle sig til noget så stort,« sagde Niels Martinsen ifølge InWears årsrapport fra 2010.

Klubben omgik efter sigende manglende alkoholbevilling ved at indrette små garderobeskabe, hvori klubbens medlemmer kunne opbevare deres medbragte alkohol. Allerede dengang kunne Niels Martinsen tjene en mindre formue, da han fik mulighed for at supplere sin elevløn på 250 kroner med indtjeningen fra natklubben på mellem 5.000 og 10.000 kroner.

71-årige Niels Martinsen grundlagde dengang InWear sammen med designeren Kirsten Teisner. Hans talent for forretning og salg førte til, at Niels Martinsen igennem årtierne med snilde byggede sit livsværk op til en milliardforretning. Også selv om modeverdenen kan byde på op- og nedture i jagten på at ramme kundernes smag sæson efter sæson.

I 2001 besluttede Niels Martinsen at fusionere med storkonkurrenten Carli Gry og danne virksomheden IC Companys, der sidenhen har skiftet navn til IC Group.

IC Group har tidligere haft en række kendte tøjmærker i folden, blandt andet Saint Tropez, Cottonfield og Peak Preformance. De er alle dog blevet solgt fra de seneste år i en række større handler. I dag udgør mærkerne By Malene Birger og Tiger of Sweden selskabets største salg.

I maj 2019 meldte Niels Martinsen sig klar til at købe aktierne i modehuset IC Group og afnoterede derefter selskabet fra børsen.

I dag ejer datteren, den tidligere toprytter i hestesport Emilie Martinsen, langt størstedelen af aktierne i Friheden Invest, omend hun ikke er aktiv i selskabet. Familien placerer sig som nummer 47 på Berlingskes liste over Danmarks 100 rigeste med en formue på 2,8 mia. kroner.