Modebranchens krise ender i 2010

På trods af en nedgang i både eksport og omsætning i år på ti procent, forventer de danske modevirksomheder, at krisen er ovre i 2010.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Det ser ikke godt ud i den danske modebranche. Indkøberne på denne uges modemesse har allerede annonceret, at de vil købe mindre ind hos færre modedesignere, når København denne uge bliver løbet over ende af høje stiletter på catwalken.

Samtidig viser en ny konjunkturanalyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, at der vil en nedgang på både omsætning og eksport i 2009 på ti procent i modebranchen. Et tal, der i kroner og ører svarer til et tab på 2,2 milliarder kroner i en branche, der sidste år omsatte for 23,6 milliarder kroner.

Men optimismen lever i bedste velgående hos de danske designere. Ifølge undersøgelsen forventer to tredjedele af branchens virksomheder en fremgang i første halvdel af 2010.

- Nedgangen skyldes forbrugerne, der køber mindre tøj. Samtidig kan mange butikker ikke betale deres regninger, og så får man ikke pengene for varerne. Men allerede nu melder mange modevirksomheder tilbage om, at ordretilgangen er holdt op med at falde. Det giver dem positive forventninger for næste år. Det værste bliver overstået i år, siger eksportchef Michael Hillmose fra Dansk Mode & Textil. Tyskland og Holland er begge nærmarkeder i fremgang, mens Sverige og England står for en tilbagegang.

Flere opkøb i vente

De internationale ambitioner er mange steder blevet sat på hold, for Kina, Rusland og USA kræver et overskud, som mange små designvirksomheder ikke har. Men Michael Hillmose ser til gengæld store muligheder for konsolidering i markedet, hvor opkøb bliver mere hyppige.

- Det er netop i krisetider, at sådanne ting kan ske. Designvirksomhederne har i gode tider mulighed for at klare sig og bliver i dårlige tider tvunget til at være imødekommende. Vi har de store virksomheder, som på trods af krisen stadig har penge at købe for. Man kan sagtens forestille, at der kommer flere opkøb i stil med Bruuns Bazaars opkøb af Baum und Pferdgarten, siger han.

På indkøbersiden hos butikkerne brancheorganisation Dansk Detail har direktør Jens Birkeholm mere forsigtige udsigter for fremtiden.

- Jeg tror, at vi skal længere hen end 2010. Vi skal igennem den første tredjedel af året, før vi kan sige noget reelt set ud fra forbrugernes synspunkt. De skal opleve, at de rent faktisk har flere penge mellem hænderne. Selv om ordrebøgerne bliver fyldt hos virksomhederne, er det ikke sikkert, at pengene kommer hjem. Der er bund under markedet nu, men jeg tør ikke sige, at det slutter i 2010. Det er udtryk for et stort håb hos modevirksomhederne, når man har de forventninger, siger han.

De danske vindere

Med en lav rente og en positiv lønudvikling burde forbrugerne være villige til at spendere penge på tøj, men det store usikkerhedsmoment er og bliver arbejdsløsheden.

- Alt burde trække i retning af, at forbrugerne vil spendere flere penge. Men den store joker er, at flere og flere bliver ramt af arbejdsløshed. Så der er stadig en stor usikkerhed hos forbrugerne, siger Jens Birkeholm.

Erik Hansen-Hansen er forskningsadjunkt på Danmarks Designskole, og ligesom Michael Hillmose mener han, at de mindre virksomheder bør sætte de internationale planer på hold og holde sig til nærmarkederne, hvis de vil overleve. Dermed kan eksporten risikere at gå ind i et fortsat fald.

- I udlandet er vi hele tiden oppe imod et stærkt konsolideret globalt luksus modemarked, der virkelig sidder markant. De er svære at gå op imod. Vinderne på det danske marked bliver dem, der ikke har satset for meget på udlandet. Det kan også være dem, der er ganske små og er i stand til at overleve på næsten ingenting, siger Erik Hansen-Hansen.