Mobiltelefoni forbudt under kørslen

I olieselskabet Shell anses al mobilsnak under kørsel som en sikkerhedsrisiko for virksomhedens medarbejdere. Det er derfor fyringsgrund. Initiativet bakkes op af dansk transportforsker.

Læs mere
Fold sammen
Slut med lige at ringe hjem til konen og sige du er forsinket eller ordne et møde over telefonen, mens du kører bil. Første maj i år indførte Shell Danmark den mest restriktive trafiksikkerheds-politik, der nogensinde er set i en dansk virksomhed.

Til trods for den almindelige lovgivning på området har Shell forbudt deres ansatte at tale i mobiltelefon, når bilen kører. Ligegyldigt om de har håndfri mobil installeret eller ej.

»Vi er i en branche, hvor vi skal passe på os selv. Både på raffinaderierne, olieboreplatformene og på vejene. Der er en risiko ved de ting, vi har med at gøre. Derfor ser vi løbende på, hvad vi kan gøre for at forbedre sikkerheden for vores folk på de enkelte arbejdsområder. Den største risici for vores tankbiler og vores sælgere er på vejen. Så her ønsker vi at gøre alt, hvad vi kan gøre for at minimere den risiko,« siger erhvervsdirektør Steen Frederiksen, Shell Danmark.

Derfor har virksomheden valgt at forbyde al mobiltelfoni under kørsel, for at minimere risikoen for trafikuheld. Shells initiativ bakkes op af forskerassistent ved Danmarks Transportforskning, Thomas Troglauer.

»I lovgivningen har man fokus på tilgængeligheden og ikke på samtalen. Man må derfor gerne tale i håndfri, men ikke i håndholdt mobil. Men forskningsmæssigt er der intet belæg for at opretholde adskillelsen mellem de to typer telefoner,« siger Thomas Troglauer.

Samtale distraherer
Udenlandske undersøgelser inden for de senere par år har nemlig vist at samtalen faktisk er ligeså distraherende som selve betjeningen af telefonen.

»En undersøgelse, hvor man har sammenlignet alkoholpåvirkning med samtale i mobiltelefon, konkluderede faktisk, at man kørte dårligere under samtale i mobiltelefon end under alkoholpåvirkning. Jo mere kompleks samtalen er, jo mere distraherede er folk. Det skal så ikke tages som udtryk for, at det er mere sikkert at køre i alkoholpåvirket tilstand,« understreger Thomas Troglauer.

Forbuddet mod mobiltelefoni i bilerne er en del af Shells globale sikkerhedsstrategi og blev indført den 1. maj i år. Den forventes dog først at være indført hundrede procent fra marts næste år.

»Vi er lige nu på vej med nogle tekniske løsninger på, hvordan vi for eksempel kan omdirigere vores tankbiler uden brug af mobiltelefoner, så vi fortsat kan opretholde en høj kundeservice. Det forventer vi at være klar med til marts,« forklarer Steen Frederiksen.

Udover omkostningerne ved at skulle finde nye løsninger, har det heller ikke været helt problemfrit at overbevise medarbejderne.

Holdningsbearbejdning
»Vi har helt klart skulle bearbejde det, og det er ingen hemmelighed, at vi har haft diskussioner internt om, hvordan vi skulle gribe det an. Det er en holdningsbearbejdning, som ikke bare sker over natten. Det tager sin tid. Men det er vores ansvar som arbejdsgivere at sikre, at vores medarbejdere kommer godt ud og hjem og er sikre på deres arbejdsplads. Derfor stiller det ekstra store krav til os at sikre, at medarbejderen er klar over, at det er alvor,« siger Steen Frederiksen.

Hvis en medarbejder taler i telefon, mens han kører, vil det medføre en reprimande eller advarsel.

»Ultimativt er det opsigelsesgrund. Har du en holdning, så er du nødt til at gennemføre den. Det er ikke for sjov, vi gør det her,«

Til trods for forbuddet installerer Shell fortsat handsfree-sæt i deres biler, så medarbejderne kan have hænderne fri til at skrive notater eller lignende. Når bilen vel at mærke holder stille. Der er kun én situation, hvor Shells ansatte må bruge mobiltelefon, mens de kører. Det er i tilfælde af en krisesituation.

Udover den restriktive mobil-politik skal alle ansatte, der har kørsel i firmaets tjeneste, på kursus i defensiv kørsel hver andet år. Desuden skal ansatte, der får ny bil, på introkursus, så de lærer at kende bilen.