Mobilselskab når en milepæl

Mobilselskabet M1 med hovedkvarter i Aalborg passerer de 100.000 kunder, men nye kunder koster.

Et af landets yngste og hurtigstvoksende mobilselskaber, Bruttofortjenesten er steget med næsten en fjerdedel til knap 31 mio. kr., og det afspejler en stor kundetilgang.

Præcis hvor stor en kundetilstrømning, nordjyderne har oplevet, ønsker grundlæggeren, adm. direktør Mads Peter Veiby, ikke at oplyse. Til gengæld fortæller han, at der nu er mere end 100.000 kunder. Samtidig har M1 formået at øge den gennemsnitlige ”kundelevetid” og godt for det, for det koster at skaffe sig nye kunder.

Faktisk er bundlinjen ikke mindst på grund af øgede salgsprovisioner til samarbejdspartnere reduceret ganske markant til små 600.000 kr. før skat. Året før tjente M1 3,5 mio. kr. til sammenligning. Alligevel finder Mads Peter Veiby resultatet for acceptabelt. Han mener tilmed, selskabet allerede næste år vil nå sit normale niveau på indtjeningssiden, og det vil altså sige et årsresultat før skat omkring de 3,5 mio. kr.

På spørgsmålet om, hvordan det skal kunne lade sig gøre i et marked, han selv karakteriserer som benhårdt og hvor også M1 i løbet af 2008 har været nødt til at sænke priserne på basisydelser som telefoni, SMS og MMS, svarer direktøren:

- Krisen. Den gavner os faktisk, Den betyder, at folk ser sig rundt om for at finde besparelser, og mange får øje på mobilregningen. Det gavner os som lavprisselskab. De ekstraordinære omkostninger vi havde i fjor i forbindelse med forøgelsen af kunder vil heller ikke gentage sig. Vi behøver ikke markedsføre os så meget som tidligere, da vi nu får mange kunder via mund-til-mund metoden, siger han.

Ifølge Mads Peter Veiby vil M1 også i fremtiden som en del af sin strategi udvikle en række services, man kunne kalde sekundære ydelser. Senest har selskabet udviklet en back-up funktion på sin server, så kunderne kan uploade deres billeder til serveren og på den måde sikre dem. Hertil kommer en række pakke-tilbud til kunderne.