Mistanke om svindel med coronastøtte på Børsen – sætter advokater på sagen

Dagbladet Børsen igangsætter en ekstern undersøgelse af sig selv efter tip fra whistleblower, oplyser avisen.

Bjarne Corydon, adm. direktør og chefredaktør for dagbladet Børsen, har bedt advokatfirmaet Plesner om at foretage en undersøgelse af, om coronastøtte til avisen er udbetalt fuldt korrekt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har forudsætningerne for dagbladet Børsens ansøgning om coronastøtte i 2020 været fuldt korrekte?

Det skal advokatfirmaet Plesner nu undersøge efter et tip fra en whistleblower, oplyser avisen i en pressemeddelelse.

Børsen har fået udbetalt 12,8 millioner kroner i coronastøtte. Potentielt kan en mindre del være udbetalt for meget, oplyses det.

»Jeg blev søndag aften den 11. april af en whistleblower gjort bekendt med oplysninger, som desværre rejser tvivl ved, hvorvidt opgørelsen af Børsens coronarelaterede omsætningstab til fulde har været korrekt. Det er viden, som jeg ikke har være bekendt med før, og som jeg tager meget alvorligt. Jeg har derfor bedt advokatfirmaet Plesner om at foretage en ekstern, objektiv undersøgelse af forløbet og sagens substans,« siger Bjarne Corydon, adm. direktør og chefredaktør for dagbladet Børsen, i en pressemeddelelse.

Konkret har Bjarne Corydon modtaget information fra whistlebloweren om eksistensen af en række konkrete emails, som er fremskaffet og som ud fra ordlyden kunne tyde på, at det har været forsøgt at udskyde annonceaftaler i en periode. Dette kan potentielt have været medvirkende til at udløse et højere kompensationsniveau end ellers.

Hvis det er sket, vil det i givet fald være i modstrid med klare interne ledelsesmæssige tilkendegivelser fra avisens chefredaktør og adm. direktør, understreger Corydon.

»På det foreliggende grundlag kan jeg ikke vurdere, hvorvidt der rent faktisk foreligger et problem eller ej. Men jeg kan gøre mit til, at det bliver undersøgt ordentligt, sådan at der kan rettes op, hvis det viser sig at være tilfældet,« siger Bjarne Corydon i meddelelsen.

Dagbladet Børsen var blandt de aviser, der fik allermest i coronastøtte som kompensation for tabt annonceomsætning. Med 12,8 millioner kroner var Børsen topscorer, efterfulgt af BT med 11,2 millioner kroner samt af Politiken og Jyllands-Posten, der fik knap 10 millioner kroner.

»Hvis Børsen har fået en større kompensation end berettiget, vil der ske øjeblikkelig tilbagebetaling. Børsen insisterer som medie på høj troværdighed og vi stiller dagligt erhvervsliv og beslutningstagere til ansvar for deres ageren. Vi skal selvfølgelig selv leve op til vores ansvar. Det vil være uforeneligt med Børsens værdigrundlag, hvis det skulle vise sig, at vi har søgt om offentlig støtte baseret på ukorrekte oplysninger,« siger Bjarne Corydon i pressemeddelelsen.

Sagen skal nu i de kommende uger undersøges af advokatfirmaet Plesner. Børsen har desuden onsdag morgen kontaktet Slots- og Kulturstyrelsen, som står for udbetaling af coronastøtten, for at orientere om undersøgelsen, oplyses det.