Millionunderskud i Nørrebro Bryghus

Røde tal. Langsom udvikling i distribution af flaskeøl til detailhandlen medførte milliontab for det københavnske bryghus.

Øllet skummede ikke ind i himlen for Nørrebro Bryghus i 2006. Forventningerne til salget af øl i detailhandlen blev langt fra indfriet, og året endte med et underskud på 2,5 mio. kroner. Virksomhedens bruttoresultat steg fra 7,9 til 10,9 mio. kroner. At resultatet alligevel blev dårligt, skyldes ifølge selskabets ledelse primært nye tiltag i 2006.

Langsom distributionNørrebro Bryghus satsede i 2006 stort for at komme ind på detailmarkedet med flaskeøl. Med lanceringen af fire nye øltyper på butikshylderne, forsøgte bryggeriet at få fodfæste. Det gik dog ikke som planlagt.

- Der er stor forskel på at drive en bryggerirestaurant og på at sælge øl på detailmarkedet. Vi har derfor haft nogle forventninger til markedet, som har været alt for optimistiske, siger administrerende direktør Hans Henrik Gram. Han forklarer, at distributionsapparatet simpelthen ikke har udviklet sig hurtigt nok, og at det ligger til grund for et underskud, der blev større end forventet.

Dyr nybygningI forbindelse med etableringen af et nyt bryggeri i Hedehusene budgetterede Nørrebro Bryghus med underskud. Tabet blev dog markant større end planlagt. Prisen for at indkøre bryggeriet blev højere, end selskabet havde forventet, og sammen med det problematiske indtog på detailmarkedet, har det spillet en stor rolle i årsresultatet. - Vi er sådan set tilfredse, med at projektet i Hedehusene blev færdigt, men du får mig da ikke til at sige, at resultatet er godt. Det er kedeligt, at underskuddet blev større end vi regnede med, siger Hans Henrik Gram. Han slår dog fast, at der er også ting, der er gået godt i 2006.

Succesfuldt navnSelvom årsresultatet bød på et større underskud end forventet, var der også succesoplevelser for mikrobryggeriet. Navnet Nørrebro Bryghus er blevet landskendt, og salgstallene for de enkelte øl viser, at også produkterne er på folks læber.

- Efter et halvt år på markedet med flaskeøl, gennemførte vi en kendskabstest, der viste at vores "brand" er det bedst kendte ølmærke. Det viser jo, at vi står stærkt på markedet, på trods af et mindre godt resultat, siger Hans Henrik Gram.

På trods af det dårlige resultat vedtog aktionærerne i en ny vækst- og strategiplan. Planen dækker de næste fire år, og indeholder blandt andet en målrettet kapitaludvidelse i størrelsesordenen 20 - 25 mio. kroner, som aktionærene skyder i virksomheden, når planen i løbet af året implementeres. Udvidelsen skal primært finansiere en række nye bryggerirestauranter. Først og fremmest i Danmark, men ifølge Hans Henrik Gram, på længere sigt også i udlandet. Ifølge ham, har en restaurant i London. blandt andet været på tale.