Mikrobryggeri vil indtage Skandinavien

Skummende. En introduktion på minibørsen First North skal hjælpe Gourmetbryggeriet til at indtage markederne for special-øl i Norge, Sverige og Finland.

Mens bryggerigiganten Carlsberg i årevis har kæmpet med om verdensherredømmet over markedet for konsum-øl, gør det ambitiøse mikrobryggeri Gourmetbryggeriet nu klar til erobre det skandinaviske marked for special-øl.

Gourmetbryggeriet har her kun et år efter etableringen i beskedne lokaler i Roskilde etableret sig som en af landets største og hurtigst voksende producenter af special-øl, men dermed er ejernes ambitioner langt fra indfriet.

Næste skridt er dominans på markederne i Norge, Sverige og Finland, hvor et øl-boom som det, der har skyllet ind over Danmark de seneste fem år, er under opsejling.

Gourmetbryggeriets erklærede mål er at blive Skandinaviens førende special-bryggeri, og for at indfri det, er man netop nu ved at forberede en aktieemission i efteråret med henblik på at blive optaget på minibørsen First North under Københavns Fondsbørs.

- Vi skal vokse meget, også uden for Danmarks grænser, så vi er forberedt og velkonsoliderede, den dag udskilningen blandt de danske mikrobryggerier begynder. Et led i vores vækstplan er en børsnotering, som vil kunne sikre os det nødvendige kapitalberedskab, siger Lars Dietrichsen, som stiftede Gourmetbryggeriet sammen med brygmester Michael Knoth.

Det nødvendige kapitalberedskab vil i første omgang sige omkring 30 mio. kr., som Gourmetbryggeriet håber at kunne rejse gennem optagelsen på First North.

Større produktionsanlægPengene skal bruges til intensiveret markedsføring og etablering af et nyt og større produktionsanlæg, når efterspørgslen kræver det.

Siden starten har Gourmetbryggeriet firedoblet sin kapacitet, og der kan ikke presses ikke flere brygtanke ind i bryggeriets nuværende ejendom.

I det forgangne år har man produceret omkring 7.000 hektoliter øl, og produktionen øges løbende. Men kapaciteten er begrænset og slet ikke stor nok, hvis de skandinaviske ambitioner bliver indfriet. Så skal man kunne brygge mere øl, hvilket også vil bringe produktionsomkostningerne ned.

- En stor fordel ved et større produktionsanlæg er, at øllet bliver billigere at lave. I forvejen har vi en effektiv produktion, som sætter os i stand til at tjene penge ved lavere priser end mange konkurrenter, men den fordel kan blive endnu større, forklarer Lars Dietrichsen.

Imponeret medejerIdéen om en børsnotering af Gourmetbryggeriet er ikke stifternes egen, men kommer fra selskabets nye medejer og bestyrelsesformand, Jens Løgstrup.

Han har haft en lang karriere som direktør i flere store virksomheder, herunder F-Group, som ejer Fona og Electric City, og har nu købt 13 procent af aktierne i Gourmetbryggeriet via sit nystartede investeringsselskab Dansk Selskabsudvikling.

Jens Løgstrup er imponeret over både Gourmetbryggeriets øl og koncept og har overbevist stifterne om, at en børsnotering er den hurtigste vej til bryggeriets mål. Derfor har han fået lov at investere, mens andre investorer tidligere er blevet afvist.

- Hvis det var for pengenes skyld, kunne vi have solgt til mange andre. Jens er kommet med, fordi han har nogle kompetencer, kontakter og erfaringer, som kan udvikle virksomheden og som vi stiftere ikke har, konstaterer Lars Dietrichsen.

Begrænsede kravI praksis er det således Jens Løgstrup, der forbereder introduktionen på First North. Prospektet er under udarbejdelse, og man forhandler med flere af de rådgivere, som selskabet ifølge First Norths regler skal have tilknyttet.

- Det er egentlig irriterende, for jeg har masser erfaring med den slags opgaver, og vi har dybest ikke brug for en rådgiver, siger Jens Løgstrup, som heller ikke er bange for det arbejde, som kravet om løbende rapportering til First North stiller.

- I forhold til fondsbørsen er kravene begrænsede, og når vi på et tidspunkt ansætter en direktør, bliver det en naturlig opgave for ham. Det er sådan set ikke videre besværligt at være på First North, konstaterer Jens Løgstrup.

Mange fordeleTil gengæld er der mange fordele for Gourmetbryggeriet ved minibørsen.

Pengene kunne bryggeriet nok have fundet andre steder, eksempelvis hos private investorer, men den offentlige opmærksomhed og pr-værdien i at være på First North er næsten lige så vigtig. Det samme er forankringen i en stor kreds af private aktionærer.

- Vi håber at få et par tusinde aktionærer, og de vil jo være fantastiske ambassadører for virksomheden. De vil anbefale familie og venner at købe øllet, og på den måde får vi en uvurderlig markedsføring ganske gratis, siger Jens Løgstrup.

Han er ikke bange for, at den store opmærksomhed fra omverden vil kunne skade virksomheden, hvis der opstår problemer og udviklingen går skævt.

- Vi tror fuldstændigt på virksomheden, og hvis vi gør vores arbejde ordentligt, vil der ikke opstå større problemer. Sker det alligevel, må vi stå til regnskab for aktionærer og omverden, men det skal vi sådan set allerede, for der er i forvejen en vis offentlig interesse for bryggeriet, forklarer Jens Løgstrup.

Han håber, at man vil kunne udbyde aktier i Gourmetbryggeriet til en kurs i omegnen af, hvad en af bryggeriets øl koster, når emissionen åbner inden for et par måneder.