Mikrobetaling kan føre til færre netannoncer

Mængden af annoncer på internet kan falde, når de danske internetmedier i nær fremtid indfører mikrobetaling

på internet og brugerne i større udstrækning får mulighed for at købe sig ind på annoncefri

hjemmesider.


Mikrobetaling er et betalingssystem som kan håndtere småbetalinger på internet fra cirka 1 kr.

op til 100 kr. og vil typisk blive anvendt til betaling for elektroniske produkter som artikler, ringetoner og logoer til mobiltelefoner

med meget mere.



Større accept

Adm. direktør Klaus Pedersen fra Danmarks største annoncenetværk

Adlink mener, at mikrobetalinger kan blive en fordel for annoncemarkedet på internet:


- Alle websites der arbejder med

mikro-betaling vil kunne tilbyde annoncefri zoner. For meget specialiserede web-sites vil brugeren acceptere en højere pris

for mikro-betaling for at være foruden annoncer,siger han og fortsætter:.


- Generelt vil der skabes en højere

accept af annoncer på internet, idet internet-brugerne accepterer en opdeling mellem gratis- og betalings-områder på

deres foretrukne websites. Annoncørerne vil på den måde opnå endnu bedre resultater af deres investering

på nettet - nemlig muligheden for at skabe større opmærksomhed hos brugeren.


Internet director Jon Jested-Nielsen

fra mediebureauet OMD tror ikke, at mikrobetaling vil få effekt på annoncemarkedet på internet:


- Jeg tror

ikke, man kan få folk til at betale for at blive fri for reklamer på Internettet. Derfor vil mikrobetalinger heller ikke

have nogen direkte indflydelse på mediernes udbud her og nu, siger han.


Klaus Pedersen har netop stået i spidsen

for en fusion mellem de to største annoncenetværk i Danmark. Doubleclick og Adlink blev fusioneret til Adlink og det

fusionerede selskab tælller i dag 10 medarbejdere - iøvrigt det samme antal som var beskæftiget alene i Adlink

inden fusionen. Efter fusionen er antallet af annoncenetværk i Danmark reduceret fra cirka syv til tre. Annoncemarkedet er da

også hårdt presset og ingen i branchen forventer de store vækstrater.


- Vi spår en flad vækst i

Danmark på 0-10 pct. i forhold til de cirka 200 mio. kr som omsætningen estimeres til i 2001 - til i alt ca. 230 millioner i

annonce-omsætning på internet, siger Klaus Pedersen.


Han forventer, at priserne under et holder sig i ro i 2002.

Til sammenligning faldt priserne drastisk i 2001.


- Der vil være både prisfald og pristigninger. Masse-kommunikation

vil blive billigere, i og med at man kan nå mange brugere ved at købe performance-baserede kampagner, hvor man som annoncør

blot betaler for den faktiske respons man får via sine netkampagner. Modsat vil prisen for såkaldt CPM annoncering (Der

betales pr. eksponering) stige, idet der kan tilbydes bedre, større, og bedre dokumenterede kampagner til annoncekøberne.

Her tænkes på kampagner der går mod attraktive mindre målgrupper m.m., siger Klaus Pedersen.


Jon Jested-Nielsen

ser stabile priser.


- Priserne ligger relativt stabilt for tiden og hvis der er nogen tendens til regulering af priserne er det

i nedadgående retning, siger han.