Microsoft og NNIT vil ind på farma-markedet

Microsoft går fra 2005 ind på det lukrative farmaceutiske og bioteknologiske marked med software, som skal gøre det hurtigere at få de amerikanske myndigheders godkendelse af f.eks. ny medicin. Novo Nordisks IT-selskab, NNIT, skal stå for kvalitetskontrollen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Microsoft og Novo Nordisks IT-selskab, NNIT, går sammen om at komme ind på det lukrative farmaceutiske og bioteknologiske marked.

Microsoft Business Solutions - det tidligere Navision med hovedkvarter i Vedbæk, nord for København - vil i løbet af de første måneder af 2005 udbygge sit IT-program Axapta, så farmaceutiske og bioteknologiske virksomheder samt fødevareindustrien får lettere ved at indrapportere til de amerikanske myndigheder.

Et nyt marked
Den amerikanske Food and Drug Administration (FDA) har særligt skrappe lovkrav for at sikre kvaliteten, og blot en enkelt dags besparelse i tid kan betyde al verden, når f.eks. et nyt, medicinsk produkt skal anmeldes til godkendelse.

»Vi udvider vor marked til et spændende område, som vi ikke før har kunnet understøtte,« siger Thomas Parbst, divisionschef hos Microsoft Business Solutions.

Han forventer dog, at der går nogen tid, før Microsoft kan høste markedsandele.

NNIT, der ejes 100 procent af Novo Nordisk-gruppen, skal kontrollere og dokumentere, at Microsoft-programmet lever op til alle lovkrav og kan godkendes af FDA. En sådan kontrol kan tage tre-seks måneder, hver gang der kommer en større, opgraderet udgave. Derudover skal NNIT kvalitetskontrollere de partnere, hvis løsninger bygges oven på »Axapta-bunden«, så også de kan godkendes af FDA. Første partner, som er med, er Thy Data Center i Nordjylland.

Ordren er stor, og NNIT har derfor etableret en afdeling med syv fuldtidsansatte i forventning om, at markedet vil blive stort.

Stort, tocifret millionbeløb
»Hvis det udvikler sig, som vi håber, skal vi ansætte flere. Den forretningsmodel, som vi har set på, vil over tre år generere et betydeligt tocifret millionbeløb i omsætning,« siger John Vammen, funktionschef hos NNIT og ansvarlig for aftalen med Microsoft.

Aftalen bliver en løftestang ud i verden for NNIT, da Axapta for Life Sciences også sælges i hele EU, Schweiz, USA og Canada.

»Det er et spændende og nyt opgaveområde, som lægger sig fint op ad vor strategi om at knytte os tæt til de ledende leverandører i den farmaceutiske industri,« siger John Vammen.

Microsoft Business Solutions og NNIT har samarbejdet i mere end halvandet år forud for aftalen.