Merlin starter offensiv med nye storbutikker

En udbygning af Electronic World-butikkerne skal vende Merlin-kædens underskud til overskud. Ejeren FDB bakker op.

En offensiv for de store Electronic World-butikker skal være det springbræt, der bringer Merlin-kæden ud af de nuværende problemer.

I dag har Merlin fem Electronic World-butikker, der alle ligger i eller i tilknytning til storcentre i større provinsbyer. I løbet af en årrække skal antallet op på tyve, hvoraf de første vil åbne allerede i år, oplyser Merlins administrerende direktør Kim Andreasen.

»Electronic World-butikkerne skal dække regionalt. På landsplan har en række af de største provinsbyer skilt sig ud som vinderbyer. Det er her, vi skal være i tilknytning til de storcentre og store butikker, som trækker handel fra et stort opland,« siger han.

Kim Andreasen mener, at markedet for forbrugerelektronik i dag skal ses som to delmarkeder.

De omkring 50 Merlin butikker konkurrerer på et »high street« marked, hvor det er service, beliggenhed og bekvemmelighed, der er afgørende. Det er her, kunderne smider filmen til fremkaldelse eller køber en CD uden større tanke på prisen.

Herudover er der et »out of town«-marked, som typisk ligger i tilknytning til storcentre eller andre megabutikker i periferien af de større byer. Her forventer kunderne et stort udvalg og lave priser. Og det er i dette segment, at Electronic World hører hjemme.

Behov for udrensning
De store elektronikkæder presses hårdt af dagligvarekæderne, hvor discountbutikkerne nu også jævnligt lancerer computere eller DVD-afspillere som slagtilbud.

Derfor skranter indtjeningen i alle kæder. Også hos Merlin.

I 2002 havde Merlin en omsætning på 1,1 milliard kroner og et underskud på otte millioner kroner. Kim Andreasen understreger, at også 2003 har været et vanskeligt år for branchen og for Merlin, men derudover vil han ikke lette på sløret for de præcise tal i 2003-regnskabet.

Der er intet, som tyder på, at konkurrencen bliver nemmere, og før indtjeningen i branchen atter kan nå et acceptabelt niveau, skal der ske en udrensning.

»I øjeblikket har vi en overkapacitet i branchen - der er simpelthen for mange butikskvadratmeter,« siger Kim Andreasen.

I et vist omfang er der allerede sket en udrensning, idet Merlins hovedkonkurrent F-Group har lukket en række forretninger, da man sammenlagde Fredgaard og Fona-kæderne.

Merlin uden for fusion
Kim Andreasen ser dog gode muligheder for de aktører, som kommer igennem de hårde år.

Fladskærms-TV, DVD-maskiner og trådløs teknologi er alle områder, som er ved at bevæge sig ned i det prisniveau, hvor det bliver kommercielt interessant i stor skala, så alt tyder på, at danskerne også fortsat vil spendere en pæn del af privatforbruget på elektronik.

Merlin-kæden har siden 1990 været ejet af FDB, og kæden blev ikke berørt, da dagligvareaktiviteterne i 2002 blev lagt over i Coop Norden.

I FDB har man trods de aktuelle problemer for Merlin ingen planer om salg, understreger direktør Poul Dines fra FDB.