Mere nethandel sender H&M's salg tilbage til tiden før corona

H&M er ikke længere så hårdt ramt af coronapandemien i butikkerne, og samtidig er netsalget steget markant.

Den svenske tøjkoncern H&M øgede sidste år salget med 6,4 procent til 142 milliarder kroner. (Arkivfoto) Andrew Boyers/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom coronapandemien har presset salget i butikkerne, har H&M øget salget det seneste år. Især fordi der er blevet købt mere tøj på nettet.

Den svenske tøjkoncern øgede sidste år salget med 6,4 procent til 142 milliarder kroner.

Samtidig er overskuddet mere end tidoblet til 7,8 milliarder kroner sammenlignet med regnskabet i 2020, der var hårdt påvirket af corona.

H&M har også i 2021 været ramt af restriktioner, der har lukket koncernens butikker, men det har ikke ramt i samme grad.

I slutningen af 2021 var 115 butikker midlertidigt lukket – primært i Østrig og Slovakiet. Under nedlukningen sidste vinter var omkring 1800 butikker lukket.

På verdensplan har H&M 4800 butikker.

Til gengæld har H&M haft stor fremgang i salget på nettet, der over det seneste år er steget med 30 procent.

Det betyder, at det nu er omkring en tredjedel af omsætningen, der bliver hentet på nettet.

»Vi sluttede året stærkt med et salg, der nu er tilbage på niveauet før pandemien, og en profitabilitet, der er bedre, end den har været i flere år,« siger topchef Helena Helmersson i en kommentar til regnskabet.

»Da vi nu er tilbage i en mere normal situation med en god finansiel position og god profitabilitet, kan vi igen rette vores fulde fokus mod vækst,« siger hun.

H&M oplyser i regnskabet, at koncernen frem mod 2030 vil fordoble sit salg fra det nuværende niveau.

I løbet af 2022 vil tøjkoncernen åbne butikker i seks nye lande. Det er i Ecuador, Kosovo, Nordmakedonien, Costa Rica, Guatemala og Cambodia.

/ritzau/