Mercedes i ny EU-sag

Mercedes trækkes i den danske Sø- og Handelsret, fordi en bil, der er købt i Danmark, ikke kan repareres i England.

Dyr, dejlig og ikke til at køre i. Familien Rygaards Mercedes E420 holder på forpladsen foran det store hus i Gentofte.

Den mørkeblå luksusbil med det indbydende læderindtræk kører ikke. Ejeren betragter ikke længere vognen som en bil.

Nu er bilen bevismateriale i en af de første private retssager, der følger i kølvandet af EU-Kommissionens 537 millioner kroner store bøde til Mercedes-Benz.

Ingen i familien Rygaard tør køre i deres Mercedes, den har det nemlig med at bryde sammen. Sådan har bilen haft det siden, den var blot et par uger gammel.

Lægen og opfinderen Jørgen Rygaard købte bilen af Mercedes i Danmark og tog den straks med til London, hvor han arbejdede.

»Da min kone gik i stå i tredje vognbane på motorvej M4 i London, så turde vi ikke rigtigt mere,« siger Jørgen Rygaard, der nu hiver Mercedes-Benz Danmark i retten.

Sagen er principiel. Her vil Jørgen Rygaard forsøge at bevise, at Mercedes-Benz ikke blot overtræder dansk lov, men også gør vold på EU-traktatens artikel 81.

Da EUs konkurrencekommissær Mario Monti for tre måneder siden var fremme med bødeblokken, fik Mercedes-Benz smæk for at forhindre salg af de eftertragtede biler henover EU-landenes grænser. Dengang var det præcis samme artikel 81, som udløste millionbøden.

Repareret 12 gange

Ifølge Rygaard opgav Mercedes til sidst at løse de mange problemer med bilen i England. I stedet blev han sendt tilbage til Danmark, hvor han købte bilen i 1996. Men en bilfabrik kan ikke jage en kunde rundt mellem EU-landene, mener Jørgen Rygaard.

Jørgen Rygaard forsøgte i en periode at få Mercedes til at lade handlen gå tilbage. 12 gange var den repareret på det samme autoriserede værksted i London. Uden held. Alle fejl opstod tilsyneladende i det avancerede sikkerhedssystem, der flere gange afbrød motoren og fik bilen til at stå bomstille.

For 13. gang blev bilen repareret. Denne gang i Danmark. Mercedes siger i breve til Jørgen Rygaard, at fejlen er væk. Men Rygaard vil se beviser.

»Det er trods alt en bil til over en halv million kroner,« siger Jørgen Rygaard.

Ifølge Jørgen Rygaard har Mercedes endnu ikke godtgjort, at bilens sikkerhedssystem fungerer.

Mercedes-Benz erklærer sig uskyldig, men vil ikke kommentere sagen, før retten har talt. Første retsmøde holdes den 6. marts.