Medier og marked - Noter

Metro fortsætter med at vokse

Den internationale gratisavis Metro, der er svenskejet og børsnoteret på Nasdaq i New York, fortsætter med at udvide. I sidste uge blev yderligere fire polske byer føjet til bladkoncernen, der i dag findes i 29 udgaver i 16 lande. Det er kun ni år siden Metro startede i Stockholm. I dag er kæden verdens største dagblad udenfor Japan med over 13 mio. daglige læsere. jjmBrand-guru udskyder bog

Den danske markedsførings-ekspert, Martin Lindstrøm, der for to år siden blev kendt for bogen BRANDchild om mærkevarers betydning for 8-13 årige, har måttet udskyde sin kommende bog i næsten et helt år. BRANDsensory er allerede færdigskrevet og skulle have været på markedet efter sommerferien, men frygten for, at det amerikanske præsidentvalg vil skygge for alt andet, har fået udgiveren til at holde igen. Berlingske Tidende kan dog her afsløre, at bogen bygger på 62.000 interview i 14 lande og blandt andet handler om, at brugen af alle sanser - ikke mindst lugtesansen - vil komme stærkt tilbage i den digitale tidsalder. Hovedpointen er, at hvis man vil skille sig ud i en tid, hvor det er svært at se og mærke forskel på nettet, skal man spille på alle følelser. jjmTilstrømning til E-avis

Der er åbenbart mange læsere der foretrækker at bladre i avisen eletronisk frem for at sidde med den i hånden. I løbet af den første uge med Berlingske Tidendes nye eletroniske avis på nettet - Berlingske E-avis - har nemlig godt 4.000 tilmeldt sig en gratis prøveperiode. Fordelen ved E-avisen er, at man kan læse den over hele verden. Dertil kommer, at man kan se, skimme og opleve den som den fysiske avis. Man kan tillige gemme de gamle aviser - bare uden papir - og siden søge efter tidligere artikler. jjmTDC klar med film over nettet

Danmarks største teleselskab, TDC, lancerer inden årets udgang Video-On-Demand - VOD - via ADSL-teknologien på internettet. Dermed kommer danske hsustande til at kunne modtage TV på en helt ny måde - når som helst og hvor som helst. Og TDC selv får måske mulighed for at kunne sætte sig på det fremtidige danske TV-marked. jjmTre danske dommere i Cannes Lions

Dansk Reklame Film har skaffet tre danskere indflydelse på valget af verdens bedste reklamer ved prisuddelingen Cannes Lions til sommer. Danmark vil være repræsenteret i Media-, Direct og P&O juryen. jjmStenbeck mægtigere end Bonnier

Den blot 26 år gamle Christina Stenbeck, som står i spidsen for blandt andet den svenske mediekoncern MTG med TV 3 og Metro, regnes nu for langt mægtigere i svensk erhvervsliv end Carl-Johan Bonnier fra den ellers hæderkronede medievirksomhed Bonnier. Det viser en ny rangliste over de 100 mægtigste business-folk i Sverige ifølge Affärsvärlden. Christina Stenbeck er nummer 11 på listen. Hr. Bonnier er tildelt 55. pladsen. jjm3+ bliver til TV3+

Fra og med i dag mandag den 8. marts får 3+ nyt navn og look, skriver tvnyt.com. Fremover hedder kanalen »TV3+« og altså ikke bare »3+«.