McDonald's ser grønt

I den største menu-udskiftning i 30 år bliver salater nu fast hovedingrediens hos burgerkæden McDonald's, der er under angreb for at gøre folk federe.

For at vise, at McDonald's ikke tager let på de stadig mere overvægtige kunder, introducerer burgerkæden den største ændring af menuen i nyere tid.

I løbet af denne måned vil en ny menu blive rullet ud i hele Europa, som består af færre burgere og flere kyllingesalater, yoghurt og frugt.

Man kan allerede i dag få salat, men nu bliver udvalget større, salaterne mere fyldige og fremfor alt faste elementer på standardmenuen - som det allerede med held er sket i USA.

»Salaterne bliver ikke kun anderledes, men vil også kunne fås i større omfang end nogensinde før,« siger driftsdirektør Kristian Madsen fra McDonalds i Danmark, der også ændrer menuen.

»Der bliver tale om et større valg og et kvalitetsmæssigt løft.«

Kampagnen er dels et led i McDonald's forsøg på at forblive relevante i forbrugernes bevidsthed og vende flere års fald i omsætningen, efter at folk er blevet trætte af forudsigeligheden.

Dels er kæden stadig mere opmærksom på den eksplosive stigning i den vestlige befolknings fedme og McDonald's rolle heri.

Sagsøgt uden held
I USA er selskabet flere gange - uden held - blevet sagsøgt for at have gjort kunderne fede. I sidste uge besluttede selskabet i USA at afskaffe supersize-menuer, hvor colaen serveres i noget, der ligner en gulvspand, og med pommes fritter der kan følge med.

I Europa har lobbygrupper fulgt lovgivningsvejen for at dæmme op for fastfood-restauranternes fedtoversvømmelse. Navnlig annoncering rettet mod børn er i lobbyisternes sigtekorn. Under sloganet »I'm lovin'it« har McDonald's i et års tid arbejdet på at vende flere års negativ udvikling.

Bedre service, bedre mad og mere hippe butikker, der ikke ligner en plasticproducents showroom, er nogle af elementerne, der atter skal bringe Bic Mac på menuen i folks bevidsthed.

At dømme efter de seneste salgstal ser operationen ud til at lykkes. I februar steg salgstallene for tiende måned i træk, denne gang med overbevisende 14 procent, mens selskabet havde den største stigning i USA i 30 år.