McDonald's planlægger franchise-only model i Kina

McDonald's topchef, Steve Easterbrook, er på udkig efter hurtige måder at øge selskabets overskud. Overvejelserne går derfor på at omlægge forretningen i Kina til kun at bestå af franchises.

Foto: BRENDAN MCDERMID

Det skriver The Wall Street Journal.

McDonald's har 2200 fastfood restauranter i Kina, hvoraf selskabet selv ejer og driver 65 pct. af dem. Hvis McDonald's formår at finde partnere og investorer til at indgå franchiseaftaler, vil selskabet kunne indkassere mellem 1,5 og 2 mia. dollar.

Fastfoodmarkedet i Kina er nået en modning, hvor McDonald's og brands som Kentucky Fried Chicken og Pizza Hut har været til stede i 25 år. Øget konkurrence får i stigende grad selskaberne til at lede efter lokale partnere.

- Vi vil gerne sprede os i de mindre byer, og en lokal partner vil have mere lokal viden og lokale ressourcer at trække på. Hele idéen bag franchising er jo netop mere fleksibilitet, hurtig markedsadgang og at være bedre til at reagere på forbrugeres behov, forklarer Phyllis Cheung, der leder McDonald's i Kina, i et interview med The Wall Street Journal.

Det lader til, at der er god interesse for at overtage McDonald's restauranter gennem franchising. Mindst seks selskaber har ifølge kilder tæt på sagen vist interesse, deriblandt de amerikanske investeringsgiganter Carlyle Group, TPG og Bain Capital.