Master Fatman skal give brillerne ny karma

Strategi. Profil Optiks nye reklamekampagne er kulminationen på flere års strategiarbejde for at positionere kæden på andet end prisfikserede tilbud.

Butikskæderne slås på prisen som aldrig før også i optikerbranchen. Nu går den landsdækkende kæde Profil Optik den stik modsatte retning i en storstilet reklamekampagne med Master Fatman.

Profil Optik er en af de største optikerkæder i Danmark. I modsætning til de centralt ejede kæder som Synoptik og Thiele ejes butikkerne i Profil Optik af selvstændige optikere. Den nye reklamekampagne er kulminationen på flere års strategiarbejde for at positionere kæden på det stærkt konkurrenceprægede optikmarked.

Fatman som guruKampagnen har Master Fatman i hovedrollen som guru, der skal hjælpe optikeren i en lokal Profil Optik-butik med at skabe god brillekarma.

Master Fatman er det glade blomsterbarn, som skal inspirere den fagligt kompetente, men dog lidt stive optiker til at give kunderne den gode brillekarma. Blomsterbarnet Fatman finder dog undervejs ud af, at optikeren bag den faglige facade rummer masser af god brillekarma.

- Vi er fuldstændig klar over, at når man vælger et kendt ansigt til en tv-kampagne, så knytter folk nogle værdier til dette menneske, siger marketingchef i Profil Optik, Hanne Søgaard, og fortsætter:

- Master Fatman repræsenterer jo varme, omsorg, personlig indlevelse, tolerance og ikke mindst humor. Det er præcis de værdier, som er vigtige for os i Profil Optik. Filmens optiker repræsenterer den faglige kompetence og passionen for at give kunden det bedste værdier, som naturligvis stadig er i centrum hos os og altid vil være det.

Den nye strategiValget af Master Fatman ligger således helt i tråd med Profil Optiks strategi om at forene følelser og faglighed.

Hvor de centralt styrede kapitalkæder slås intenst på pris, går Profil Optik den modsatte vej. Kæden vil give kunderne gode oplevelser, høj faglig service og de rigtige kvalitetsvarer at vælge imellem.

Profil Optik skal med andre ord være et oplevelsescenter, hvor der er tid til at lytte og finde individuelle løsninger til kunderne. Det er de værdier, Master Fatman skal få ud over skærmen og ind i danskernes stuer.

Profil Optiks tv-kampagne bliver ikke bare skudt af i den blå luft. Kampagnen bygger på et solidt fundament, hvor hovedparten af kædens medarbejdere og indehavere har gennemgået et uddannelsesforløb for at få omsat tankerne om følelser og faglighed til konkret virkelighed ude i butikkerne.

Kampagnen består af fire film og bliver afviklet i løbet af de kommende måneder. Til efteråret udbygger Profil Optik kampagnen med yderligere fire film.