Mark Zuckerberg går offline: Vil møde flere mennesker ansigt til ansigt

Kongen af de sociale medier, Facebooks Mark Zuckerberg, vil møde flere mennesker ansigt-til-ansigt i 2017. Amerikanske medier spekulerer i, om det er starten på en politisk karriere for Zuckerberg.

Foto: FACEBOOK / HANDOUT. Facebooks topchef Mark Zuckerberg
Læs mere
Fold sammen

Traditionen tro har Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, sat sig et mål for det nye år. Sidste år var det at løbe 365 miles, svarende til 587 kilometer, og året inden skulle han læse 25 bøger.  Men efter de fysiske og intellektuelle udfordring, er det i 2017 Zuckerbergs sociale sider, der skal sættes på en prøve.

Manden, der er mere synonym med sociale medier end nogen anden, har således besluttet sig for, at han ved udgangen af 2017 skal have besøgt og snakket med mennesker i samtlige af USA's 50 stater. For at kunne indfri det nytårsforsæt, mangler Zuckerberg at sætte flueben ud for cirka 30 stater. Det oplyser milliardæren i et opslag på Facebook.

»Efter et turbulent år er mit håb for denne udfordring, at komme ud og snakke med flere mennesker om hvordan de lever, arbejder og tænker om fremtiden,« skriver Zuckerberg i opsalget, der har affødt nærved 200.000 reaktioner.

»Det lader til, at vi er ved et vendepunkt i historien. I årtier har teknologi og globalisering gjort os mere produktive og forbudne. Det har skabt mange fordele, men for mange mennesker har det også gjort livet mere udfordrende. Det har medvirket til en større følelse af splittelse end jeg nogensinde har følt i min levetid,« skriver Mark Zuckerberg videre, inden han fortsætter:

»Mit arbejde handler om at forbinde verden og give alle en stemme. Jeg ønsker personligt at høre flere af de stemmer i år.«

Udmeldingen har allerede fået flere amerikanske medier til at spekulere i, om Zuckerberg er ved at støbe de første kugler til en politisk karriere. Udfordringen kommer desuden på bagkant af en amerikansk valgkamp, hvor Facebook og andre social medier spillede en stor rolle.

Her blev der nemlig flittigt delt falske nyhedshistorier, som Facebook senere har sagt, at de vil gøre mere for at bekæmpe, ligesom firmaets algoritmer har fået kritik for at skabe såkaldte ”ekkokamre” eller ”filter bobler”, hvor folk kun ser holdninger og opslag, der minder om deres allerede eksisterende politiske overbevisning.