Manglen på mikrochip sætter prop i leveringen af nye biler: Så længe skal du vente på din nye grønne bil

Overvejer du at købe en ny grøn bil, skal du muligvis finde tålmodigheden frem. Forsyningskædeproblemer og mangel på mikrochip får leveringstiden på nye biler til at variere markant – nogle modeller har en leveringstid på mellem seks og otte måneder.

Hvis man vil købe en ny elbil, må man i mange tilfælde væbne sig med ganske stor tålmodighed. Emil Helms/Ritzau Scanpix (arkiv)

Der er flaskehals i leveringen af nye biler, og det skyldes blandt andet den globale mangel på såkaldte mikrochip.

Ønsker du at købe en ny grøn bil, skal du potentielt væbne dig med en ekstra portion tålmodighed.

En rundringning til danske bilimportører viser nemlig, at leveringstiden på nye elbiler varierer stort.

Det er blandt andet tydeligt hos Audi og Volkswagen, der er en del af Semler Gruppen. Her er elbilen Audi e-tron GT for eksempel på lager, mens der er normal leveringstid på populære fossildrevne modeller som VW T-Cross og T-Roc. Ligeledes forventer man også at have normal leveringstid på den kommende elbil Volkswagen ID.5.

Anderledes er det dog for de kunder, som gerne vil have fingrene i elbilerne ID.3 og ID.4 samt den fossilsdrevne Touran. Her skal man nemlig forvente en leveringstid på mellem seks og otte måneder. Samme leveringstid skal man også forvente, hvis man vil have fingrene i den populære elbil Audi Q4 e-tron, mens der i øjeblikket er omkring fire-fem måneders leveringstid på de fossildrevne Audi-modeller Q2 og Q3.

Hvis man vil have fingrene i en Audi Q4 Sportback e-tron som den på billedet her, skal man væbne sig med tålmodighed. I øjeblikket skal man forvente at kunne få den leveret mod slutningen af året. Victoria Klesty/Reuters/Ritzau Scanpix

Hos K.W. Bruun Automotive, der importerer Peuqeot, Citroën, DS og Opel, er den forventede leveringstid på nye elbiler op til fem måneder.

For Citroën ë-C4 kan der gå alt fra tre til fem måneder fra købet til overdragelse af nøgler, oplyser pressechef Hanne Langsig Sørensen.

»Generelt er der bare rigtig stor efterspørgsel på elbiler,« siger hun.

Men udover manglen på mikrochip gælder det for ë-C4 – og i virkeligheden alle importørens modeller – at leveringstiden også afhænger af farvevalg og udstyrsniveau. Det kan nemlig have betydning for, om bilen allerede er på lager, eller om den skal efterbestilles fra fabrikken:

»Nogle gange bliver man overrasket over, hvad kunderne gerne vil have. Hvor vi måske nogle gange har købt konservativt ind i forhold til farvevalg, så er kunderne blevet interesseret i noget andet. Den elektriske Peugeot 208 solgte for eksempel lige pludselig helt vildt godt i gul, og så skulle vi til at efterbestille rigtig mange gule biler. Så det er faktisk lidt svært at forudse.«

Mangel på mikrochip

Den internationale mangel på mikrochip har længe voldt bilbranchen problemer.

Det kan tage omkring 90 dage at producere den lille tekniske komponent, der efterhånden er blevet en uundværlig del af moderne biler. Og når der i produktionen af en enkelt bil potentielt skal bruges over 100, får det stor betydning.

»Det er klart, at vi kunne sælge flere elbiler end dem, vi får til landet. Det er der ingen tvivl om,« siger Hanne Langsig Sørensen og tilføjer, at moderselskabet derfor har indgået et nyt samarbejde for at producere mikrochip selv:

»Det er klart, at der selvfølgelig kommer til at gå lidt tid, før det får en indvirkning på produktionen. Men der er ingen tvivl om, at problematikken har åbnet for vigtigheden af at være selvforsynende på det område.«

Manglen på mikrochip har i nogle tilfælde medført, at stort set færdigbyggede biler ikke har kunnet forlade bilfabrikkerne, fordi der mangler de nødvendige komponenter. Vladimir Simicek/AFP/Ritzau Scanpix

Manglen på mikrochip er også et emne, der har fået en del politisk bevågenhed. Den danske EU-kommissær Margrethe Vestager udtalte i efteråret, at EU potentielt vil være klar med økonomisk støtte til produktionen af nye chipfabrikker i Europa.

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen har det som en formuleret målsætning, at mindst 20 procent af verdens globale chipproduktion i 2030 skal foregå i EU.

Klare aftaler

Hos bilejernes interesseorganisation FDM fortæller jurist Simon Nguyen Kildeby, at man som forbruger rent juridisk har ret til at annullere købsaftalen, hvis der er »væsentlige forsinkelser« på leveringen.

Men som situationen på bilmarkedet er lige nu, bør man overveje den mulighed grundigt, understreger han.

»Man skal tænke sig godt om, inden man bliver sur og forlader aftalen. For selvom vi ser, at forhandlerne i højere grad ikke har så meget imod at annullere aftalen, da de bare kan sælge bilen til den næste i køen, betyder det, at du kan risikere at komme bag i køen igen, hvis du går til en ny forhandler,« siger han.

FDM får i øjeblikket en del henvendelser fra medlemmer, som enten har skrevet under på en aftale, eller som gerne vil have vejledning til at tackle de lange ventetider, inden de skal købe bil. Og en af de ting, man kan gøre, er at sikre sig klare og skriftlige aftaler omkring leveringen af bilen, lyder det.

»Man bør gå i dialog med forhandleren og få skrevet en leveringsdato på slutsedlen, så man kan komme ud af aftalen, hvis ikke bilen bliver leveret til tiden. Men også så man får forventningsafstemt, hvornår man eventuelt kan få bilen,« siger Simon Nguyen Kildeby.

Han opfordrer til, at man aftaler datoen for levering et par måneder ad gangen. Hvis man har en god dialog med forhandleren, kan man nemlig altid udskyde leveringstiden, hvis man stadig er interesseret i bilen.

På den måde kan man som forbruger delvist sikre sig imod, at den teknologiske udvikling på markedet ikke stikker af, mens man venter på at få en bil leveret.

»Vi ser, at nogle bilmærker først kan levere nogle modeller i 2023. Det er der jo nogle, der synes er fint, men når man ved, hvor hurtigt det går i bilbranchen, så kan der jo komme ti nye modeller i mellemtiden, som man hellere ville have haft,« siger juristen.

Fleksible købere

Som det blandt andet er tilfældet med Citroën hos K.W. Bruun Automotive, betyder udstyrsniveau – eller manglen på samme – også en hel del for leveringstiden hos en anden fransk kending, Renault.

Her markedsfører man lige nu to elbiler, Dacia Spring og Renault Zoe, og de er allerede på lager, forklarer presseansvarlig Søren Hyltoft.

»Fordi der er så lang ventetid, bestiller vi i god tid, så vi hele tiden har biler på lager. Køber kan vælge farve, men ellers er der ikke så mange muligheder for tilvalg, og det gør det nemt for os at hente mange hjem,« siger han.

Til maj lanceres en ny elektrisk model, Renault Mégane, men heller ikke her forventer han problemer:

»Vi begynder først at tage ordrer ind på den nye model 9. februar, og der må vi jo se, om der bliver et issue. Men som udgangspunkt ser det ikke ud til at blive tilfældet.«

En elbil som den på billedet, en Volkswagen ID.3, har i øjeblikket en leveringstid på mellem seks og otte måneder. Niels Ahlmann Olesen

FDMs Simon Nguyen Kildeby opfordrer da også bilkøberne til at være mere fleksible end normalt, hvis de gerne vil have leveret deres bil inden for en overskuelig fremtid.

Et af de områder, man kan kigge på, er ekstraudstyr. Med den store mangel på mikrochip in mente kan man nemlig spare noget af leveringstiden, hvis man vil gå på kompromis med ekstraudstyret.

»Bilerne er blevet så komplicerede, at der i nogle modeller skal bruges en chip i anhængertrækket. Det vil jo være ærgerligt at sige nej til sin bil, fordi anhængertrækket ikke kan leveres på datoen. Specielt hvis det ikke kan eftermonteres. Så det er en god idé at have en løbende dialog med forhandleren,« siger han.