Mange penge at spare ved god planlægning

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Hvis din virksomhed har mange forretningsrejser til den samme destination i udlandet, kan du med en god planlægning af dine

besøg hos kunderne mere end halvere dine rejseudgifter.



Det siger Ditte Christensen, der bureauchef på Profil Rejsers

afdeling i Vintapperstræde lige midt i Odense.



- Vi er et lille rejsebureau med fem ansatte i Odense, som både arrangerer ferierejser

og forretningsrejser med rutefly rundt i hele verden, typisk forretningsrejser for mindre firmaer, som kan udnytte vores prisaftaler

og vores tætte kendskab til ruteselskabernes rabatsystemer.



Blandt de besynderlige muligheder er det, at udgiften til en

returbillet på business class kan falde fra 7.711 kr. til en økonomiklassebillet med én overnatning til 5386 kr.

og til en billet med to overnatninger til 1.396 kr. Dertil som kommer udgiften til hotel. Og hvem kunne ikke tænke sig en aften

eller to i London og så oven i købet tjene penge på det?



Ud over god planlægning er også tidlig

planlægning vigtig, hvis man som virksomhed vil have mest muligt ud af sine rejsekroner.



- Jo tidligere du er ude med dine

reservationer, jo større er chancerne for, at de kan lade sig gøre, siger Ditte Christensen. - Det gælder ikke bare

flysæderne, men også hotelovernatningerne, hvor man ved at være tidligt ude både kan få det, som man

vil have, og desuden få det billigst muligt.

Mindre fleksibilitetTil gengæld skal man vide, at mange at de

billige billetter ofte gør det umuligt at lave om på rejsetiderne, når man først har bestilt sine billetter.



-

Men hvis man har opnået halv pris på 10 rejser ved at planlægge i god tid, så gør det vel ikke så

meget, hvis man misser en tid på en enkelte eller to hjemrejser, så er det alligevel en god forretning, siger Ditte Christensen



Disse

bindinger på billigrejserne er lidt det samme, som man ser ved lavprisflyselskaberne. Alligevel mener Ditte Christensen, at

der er en afgørende forskel.



- For har du købt en billet hos et af lavprisselskaberne og kommer for sent til dit

fly, så har ingen steder at ringe hen efter hjælp, men må stille dig op i en kø, siger hun. - Hvis en af

vores kunder kommer for sent, så ringer han bare til os, og så gør vi alt for at hjælpe ham til at finde

en anden og billige forbindelse hurtigst muligt.

Tæt samarbejde vigtigtHun finder det vigtigt, at der er et tæt

samarbejde med virksomheden og bureauet. For kun hvis hun og hendes medarbejdere kender kunden godt, så kan de hurtigt disponere

ud fra, at én kunde gerne vil have en overnatning i Paris, mens tiden for en anden kunde er så vigtig, at en hurtig hjemrejse

er vigtigere end økonomien.



- Vi har ikke hyldevarer, vi lægger rejserne til rette for hver enkelt kunde, og derfor

er det vigtigt, at vi har et grundigt kendskab til både virksomheden og de enkelte medarbejdere, der rejser, for de kan også

have forskellige behov, siger Ditte Christensen.



- Derfor opretter vi en profil på hvert firma og hver person, så

hver gang de ringer og bestiller en rejse, så ved vi præcist, hvad hver enkelt ønsker.



Et rejsebureau kan

være meget kreativ med håndteringen af flybilletter, og ved at bruge eksempelvis Profil Rejser eller et andet bureau så

opnår man en fordel, som man ikke får, hvis man kontakter et af selskaberne direkte.



- Hos os for man hele paletten,

fordi vi jo hverken er gift med SAS, British Airways eller nogle af de andre selskaber, vi bruger alle selskaber, og så vælger

vi de tilbud ud, som er bedst for vores kunder, siger Ditte Christensen.

Gebyrernes tid på vejHun venter spændt

på fremtiden for rejsebranchen, når flere af de store selskaber går over til lavpriser.



Til gengæld

for de lave priser vil selskaberne så indføre gebyrer for forskellige ydelser, og så bliver det for alvor vanskelig

for kunderne at gennemskue prisen på en flyrejse.



- Det bliver gebyrernes tid, siger Ditte Christensen.