Mange ansøgere må ikke blive et problem

- Rekruttering må ikke blive et teknisk problem, og det må slet ikke blive et teknisk problem, hvis der er mange interne

ansøgere til et job.


Sådan siger produktspecialist Ulf Axner fra den nordiske afdeling af det amerikanske softwarehus

PeopleSoft, der har specialiseret sig i såkaldte Human Resources Management Systems - eller på dansk softwaresystemer

til at styre en virksomheds medarbejderdata.


PeopleSofts produkt er udviklet i en sådan grad, at den enkelte medarbejder

eller hans chef frit kan gå på selvbetjening i de data, der ligger om medarbejderne.


- I takt med, at vi inddrager

flere og flere mennesker - herunder også kunder og leverandører - i virksomhedernes administrative systemer, bliver det

mere og mere vigtigt, at man behandler de indsamlede data intelligent, siger administrerende direktør Niels Molzen, PeopleSoft

Nordic.


I takt med, at den enkelte medarbejder kan hente flere og flere oplysninger, er der udviklet et begreb, som kaldes en

B2E Portal (Business to Employee).


PeopleSoft arbejder tæt sammen med PwC Consulting, og herfra siger Michel Jepsen om

visionen for en B2E:



Nye relationer

- En B2E skal være udtryk for brug af Internet til at udvikle relationerne mellem

virksomheden og medarbejderne på en ny måde. Eller man kunne sige, at det handler om at skabe en verden, hvor alt og alle

er forbundet.


Et par af PeopleSofts kunder i Danmark er TDC og Jyske Bank.


Ifølge afdelingschef for IT-systemsupport

i Jyske Bank, Preben Linnemann, har det været vigtigt for banken at finde et system, som kunne leve op til ønsket om

at ændre organisationen og arbejdsgangene for at nedbryde hierarkierne og for at fjerne alle skranker - både de synlige

og de usynlige.


- Vi har givet systemet navn efter et krav, nemlig Hvem Hvad Hvor, eller som vi siger Wem Wad Wor, siger Preben

Linnemann med hentydning både til bankens jyske aner og til, at PeopleSoft er et netbaseret produkt.


- Når man skal

fjerne hierarkier, opstår der automatisk nye krav til IT-systemerne, tilføjer han.


Hos Jyske Bank er ordet personale

bandlyst. I stedet heddet det medarbejdersupport.


- Vi vil gerne holde styr på virksomhedens cyklus og herunder medarbejderne,

jobbeskrivelser og uddannelsesplaner, siger Linnemann.


Systemet omfatter også et såkaldt kompetencekatalog, som gør

det muligt lynhurtigt at finde frem til den medarbejder, der har kompetence og erfaring til den konkrete opgave.