Magasins store comeback sender omdømmet i vejret

Branchen for tøj, sko og brugsgenstande repræsenterer kendte og stærke brands. Et selskab ligger solidt i front, mens Magasin tager et imponerende spring.

Image: Pandoras image har været på en meget urolig kurs. Foto: Morten Germund
Læs mere
Fold sammen

Stormagasinet Magasin rykker imponerende i årets Imageanalyse, og det præger også branchen som helhed, der placerer sig klart i førerfeltet efter industrigiganter og medico.

»Det er imponerende og fortjent, at Magasin springer på listen,« siger Martin Roll, der bl.a. rådgiver topledelser i strategi og branding.

Han mener, at Magasin bliver belønnet for at have genopfundet stormagasinet i en detailshandelsbranche, der ellers er blevet fragmenteret og med skærpet konkurrence fra blandt andet udenlandske brands.

»For få år siden havde alle dømt stormagasiner ude, men de har virkelig forstået at forny sig og skabe en god oplevelse. Når de samtidig viser økonomisk fremgang, vil det sætte sine naturlige spor i en imageundersøgelse,« siger Martin Roll.

Branchen tøj, sko og brugsgenstande er en homogen samling af kendte mærkevarer og navne, dog er Ecco en udbryder, som har lagt afstand til de øvrige i branchen, som til gengæld samler sig i den bedre halvdel.

IC Group hænger lidt i vandskorpen, men har taget et pænt spring og begynder at nærme sig hovedfeltet.

Et fællestræk for gruppen er, at selskaberne har det svært, når de bliver bedømt på ansvarlighed. Ser vi bort fra Ecco, bliver alle i gruppen placeret i den tunge ende, når der bliver spurgt, om selskaberne tager ansvar for miljø, medarbejdere og samfund. Selv Ecco får en noget svagere vurdering på dette punkt end på de øvrige parametre i undersøgelsen.

Til gengæld får de alle relativt set pæne vurderinger, når det gælder innovation, kommunikation og ledelse.

Årets Imageanalyse viser, at det er en branche, som befinder sig i rolige omgivelser for tiden. For blot få år siden så det helt anderledes ud. Blandt andet var Pandora sendt ud i kulden på grund af en tumultagtig børsnotering med efterfølgende nedjusteringer.

Eksperter mener, at gruppen har opnået en mere naturlig placering i imagelandskabet, fordi de alle ligner business as usual. Der har ikke været uro omkring selskaberne i det forgangne år.

Til gengæld er de alle kendte virksomheder, og de vil altid være følsomme over for pludselig opstået uro, hvad enten det er økonomisk eller ledelsesmæssigt. Omvendt vil de også kunne score lette point, hvis de holder niveauet, nytænker forretningen og skaber en følelse af innovativ udvikling.