Mærsk dropper digitalt prestigeprojekt – resten af shippingindustrien bed ikke på

Efter fire år lukker og slukker Mærsks digitale shippingplatform baseret på blockchain. Resten af den globale shippingindustri har tilsyneladende ikke haft lyst til at bruge løsningen.

Mærsk har brugt de seneste fire år på at udvikle en nyskabende digital platform ved hjælp af blockchain-teknologi til at holde styr på den millioner af transaktioner og dokumenter, som en global shippingvirksomhed skal håndtere. Nu lukker Mærsk projektet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonathan Nackstrand/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk højtprofilerede forsøg på at digitalisere den globale shippingbranchen ved hjælp af shippingplatformen TradeLens lukker og slukker.

Med øjeblikkelig virkning er holdet bag TradeLens gået i gang med at afvikle platformen, og målet er, at TradeLens går offline og dermed er historie ved udgangen af første kvartal 2023.

Det oplyser Mærsk i en kortfattet pressemeddelelse.

»Vi vil udnytte TradeLens arbejde som et springbræt til yderligere at skubbe vores digitaliseringsdagsorden frem og ser frem til at udnytte energien og evnerne hos vores teknologitalent på nye måder,« siger Rotem Hershko, chef for Business Platforms hos A.P. Møller - Mærsk, i pressemeddelelsen.

TradeLens bygger på samme teknologi som de omdiskuterede kryptovalutaer, blockchain, og blev etableret tilbage i 2018. Visionen var at digitalisere de globale forsyningskæder ved at udvikle en åben og neutral industriplatform.

Intet fuldt global industrisamarbejde

Men Mærsk har tilsyneladende haft svært ved at få resten af interessenterne i den globale shippingindustri med og dermed gøre platformen kommercielt bæredygtig.

»Selvom vi med succes udviklede en levedygtig platform, er behovet for fuldt globalt industrisamarbejde desværre ikke blevet opfyldt. Derfor har TradeLens ikke nået det kommercielle levedygtighed, der er nødvendigt for at fortsætte arbejdet og opfylde de økonomiske forventninger til en selvstændig virksomhed,« forklarer Rotem Hershko i pressemeddelelsen fra Mærsk.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvem der ikke har villet være med.

Men Børsen har talt med Lars Jensen, indehaver af rådgivningsvirksomheden Vespucci Maritime, og han har følgende bud på årsagen til lukningen af TradeLens:

»Det har krævet et fuldt og helt engagement af rigtig mange stakeholders. Tradelens er en god idé, men jeg har ikke set mange steder i markedet, hvor der har været en omfattende konkret brug af det. Der var mange, der knyttede sig til det for at se, hvad det var, men den reelle brug har manglet lidt,« siger Lars Jensen til Børsen.

TradeLens er udviklet i et samarbejde mellem IBM og GTD Solution, som er en division i Mærsk. Platformen håndterer på nuværende tidspunkt 3,6 milliarder hændelser og 35 millioner dokumenter årligt, fremgår det af Mærsks hjemmeside.