Mælkebønder på pinebænken

Med den lave dollarkurs og priskrigen på mælk går Arlas mælkeproducenter en hård tid i møde, da afregningsprisen falder.

Læs mere
Fold sammen
Arlas mælkeproducenter, der i forvejen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen, bliver nu for alvor spændt fast på pinebænken.

Priskrigen på mælk vil betyde, at Arla taber mange penge i Danmark. Og det får konsekvenser i form af lavere afregningspris til landmændene.

»Det kan berøre vores afregningspris til mælkeproducenterne. Priskrigen i detailhandelen kommer ikke bag på os, når en række lavprisbutikker er under opførelse. Og det øger konkurrencen,« siger formanden for Arla, gårdejer Knud Erik Jensen.

Blandt andet rykker tyske Lidl snart ind og åbner lavprisbutikker i Danmark. Samtidig er Coop Danmark og Dansk Supermarked i fuld færd med at bygge nye Fakta- og Nettobutikker.

Ovenikøbet har Arla netop meddelt, at der kan blive behov for yderligere sænkning af aconto-prisen til landmændene. Baggrunden er, at den lave dollarkurs rammer Arla Foods' milliardstore eksport med »en sådan kraft, at mælkeprisen kan komme under yderligere pres«, som der står i Arlas ugentlige informationsbrev.

Arla Foods' bestyrelse budgetterede i december med en afregningspris til landmændene på 2,41 kr. pr. liter leveret mælk. Og den pris kommer ikke til at holde, som situationen er nu.

Ud af en samlet global omsætning på godt 50 mia. kr. sælger Arla for 10 mia. kr. mælk, ost, yoghurt og smør i Danmark.