Danske Too Good To Go, der har specialiseret sig inden for salg af overskydende fødevarer på vegne af butikker og restauranter, har netop indgået en aftale med Kvickly om at minimere madspild i alle kædens varehuse.
Dermed bliver Kvickly den første landsdækkende dagligvarekæde, der indgår et samarbejde med madspildsbekæmperne.
Den nye aftale er vigtig i kampen for at mindske madspild og er Too Good To Gos hidtil største aftale inden for dagligvarehandel herhjemme, fortæller virksomhedens key account manager, Daniel Skov Jensen.
»I Danmark er det helt sikkert en af de mest væsentlige aftaler, vi har lavet hidtil. Vi ønsker at skabe en national bevægelse mod madspild, da det er et problem, der skal løses i fællesskab og i hele samfundet. Og der er det helt essentielt, at en landsdækkende dagligvarekæde, hvor en stor del af danskerne handler, åbner for den mulighed,« siger han.
Too Good To Go sælger fødevareforretningers overskydende mad som »lykkeposer« over en app. App’en har bredt sig til otte andre lande, er blevet downloadet af over seks mio. brugere og har været med til at redde flere end syv millioner måltider ifølge virksomheden selv.
Alle kan mindske madspild
Den landsdækkende aftale er blevet en realitet, efter at Kvickly i et testforsøg solgte 13.600 lykkeposer fyldt med overskydende mad i 68 butikker i forrige måned.
»Det har været vigtigt for os at finde nye veje for at minimere madspild i vores 71 varehuse. Og vores erfaringer i testen har været så gode, at vi glæder os til, at det nu bliver landsdækkende,« udtaler kædedirektør i Kvickly Allan Kristoffersen i en pressemeddelelse.
Too Good To Go samarbejdede i forvejen med flere forskellige Kvickly-butikker, eftersom madspildsvirksomheden indgik et samarbejde med Coop, der ejer Kvickly-kæden, allerede i maj 2017.
Først tilsluttede Irma sig som kæde i hovedstadsområdet, og nu har succesen med at få solgt lykkeposer, som kan indeholde blandt andet overskydende grøntsager og wienerbrød, bredt sig til en landsdækkende dagligvarekæde.
I sidste ende er det dog selve arbejdet for at mindske madspild, der tæller.
»Det er et nationalt problem, at en tredjedel af al mad bliver smidt ud, så det er bestemt et gennembrud, at en landsdækkende dagligvarekæde er med til løfte ansvaret om at minimere madspild. Men vores ambition er at hjælpe alle, hvor vi kan. Ingen er for store eller for små til at være med i kampen mod madspild,« siger Daniel Skov Jensen.
Too Good To Go indgik tidligere på måneden også et landsdækkende samarbejde med Q8s tankstationer i Danmark som den første stationskæde.