Luxembourg vil gøre op med skattely-ry: Nu skal det handle om pølser

Re-branding står på menuen, for Luxembourg er træt af, at folk kun forbinder landet med at være sted for skattely. Vin og pølser skal fremover klinge, når landet nævnes.

Jean-Claude Juncker er fra Luxembourg. I dag er EU-kommissionsformand, men tidligere har han været luxemburgisk politiker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Matthew Mirabelli

Hvad tænker du på, når Luxembourg bliver omtalt?

Skattely eller pølsemekka? Førstnævnte er regeringen i Luxembourg ved at være godt irriteret over. De vil ikke længere forbindes med at være et sted, hvor multinationale selskabers penge forsvinder hen. Derfor sætter regeringen ind, og en re-branding af landet er allerede i gang, skriver The New York Times.

Sager om, at regeringen skulle have hjulpet Microsoft, Disney og Koch Industries med at slippe billigere i skat, vil regeringen ikke have skal være det første, der dukker op i folks bevidsthed, når landet nævnes. Fremover vil Luxembourg brande sig selv på lokale produkter som vin og pølser.

Luxembourg har dog ikke fundet på et kækt slogan, der skal dæmme op for associationen med skattely. Tidligere har Rumænien ellers forsøgt sig med sloganet »det evige og fascinerende Rumænien,« i kampen for at ændre folks syn på landet. Også Slovenien har kæmpet med at ændre sit ry med et slogan.

Men slogans har næppe rykket ved folks holdninger. I hvert fald ikke hvis man skal tro Simon Anholt, politisk rådgiver.

»Der er ingen beviser på, at lande nogensinde har haft succes med at ændre image,« siger han og konkluderer:

»Folk genkender sloganet, for hvad det er: statspropaganda fra en udenlandsk regering.«

Men regeringen i Luxembourg tror på, at branding er vejen frem. Og de pointerer, at det virkede for Schweiz, som, ifølge regeringen, nu er kendt for mere end blot at være land for skattely.

Luxembourg har været bevidst om sit plettede ry et stykke tid, derfor hyrede de to marketingsbureauer til opgaven. Der er afsat mere end en million euro, og kampagnen begynder i 2016.