Lufthavnsejer leder efter nye investorer

Hovedaktionæren i Københavns Lufthavn, investeringsfonden Macquarie Airports, løsriver sig fra sit moderselskab, Macquarie Group. Det sker efter alt at dømme for at tiltrække nye investorer, og det kan være startskuddet til, at lufthavnen får nye ejere.

Læs mere
Fold sammen
Københavns Lufthavn forbliver indtil videre på australske hænder, men det kan hurtigt ændre sig. Det australske investeringsselskab Macquarie Groups udskillelse af Macquarie Airports i et selvstændig selskab kan nemlig være første skridt på vejen til et salg af selskabet.

I går meddelte Macquarie Airports, der er hovedaktionær i Københavns Lufthavn og tre andre lufthavne, at selskabet løsriver sig fra moderselskabet, Macquarie Group. Til gengæld udsteder Macquarie Airports en særlig form for aktier for 345 mio. australske dollar (1,48 mia. kr.) til moderselskabet.

Luftfartsfondens løsrivelse er formentlig et forsøg på at tiltrække nye investorer, der kan tilføre kapital til nye investeringer. Samtidig er et decideret salg af Macquarie Airports til eksterne investorer formentlig rykket nærmere. Macquarie Group har før benyttet fremgangsmåden med at sælge aktiviteter fra, der har været drevet i selvstændige enheder.

Det er kun få uger siden, at Macquaire Gruppen afsluttede salget af deres kommunikationsdivision, Macquaire Communications, der udbyder radio-, TV- og mobilmaster i Australien og Storbritannien. Macquaire Communications er en uafhængig organisation, ejet af Macquaire Group via særlige aktier. Altså samme model som Macquaire Airports er på vej mod. Kommunika­tionsdivisionen blev i slutningen af juni i år overtaget af den canadiske pensionskasse Canadian Pension for 5.5 mia. kr.

Ingen købere
I Macquarie Airports lægger man heller ikke skjul på, at man byder nye investorer velkommen med åbne arme. Samtidig fremhæver man, at en selvstændig luftfartsfond vil kunne få værdierne i lufthavnene bedre frem i lyset.

»Vi er overbevist om, at det at skabe en selvstændig enhed for Macquarie Airports er et vigtigt skridt mod at mindske gabet mellem selskabets aktiekurs og værdien af selskabets lufthavne. I særdeleshed vil et selvstændigt selskab have større potentiale til at tiltrække en bredere kreds af nye investorer,« siger Trevor Gerber, bestyrelsesmedlem i Macquarie Airports og ansvarlig for udskillelsen af selskabet.

Selv om løsrivelsen af Macquarie Airports kan være første skridt på vejen til en ny ejer af Københavns Lufthavne, er der dog ikke noget, der tyder på, at køberne står i kø. Flere London-baserede analytikere understreger i hvert fald over for Berlingske Business, at de fleste lufthavnsejere og investorer har svært ved at skaffe kapital til opkøb. Samtidig har de fleste nuværende lufthavnsejere rigeligt at gøre med investeringer i de lufthavne, de allerede ejer.

I Macquarie Airports har man også rigeligt at gøre med investeringer i den eksisterende lufthavnsportefølje. Københavns Lufthavn investerede bl.a. lidt over 800 mio. kr. i 2008, og både i år og næste år er der ligeledes behov for store investeringer i bl.a. en modernisering af Terminal 1 og et nyt afsnit til lavprisselskaber, Cph Swift. I første omgang får løsrivelsen af Macquarie Airports ikke indflydelse på størrelsen af investeringerne.

Udskillelsen betyder, at fonden ikke længere skal udbetale faste honorarer til moderselskabet, der år for år har modtaget store beløb fra luftfartsfonden. I gennemsnit har Macquarie Airports betalt 44,1 mio. australske dollar (189 mio. kr.) om året i »management fees« og 255,5 mio. dollar (1,09 mia. kr.) i bonusudbetalinger til Macquarie Group de seneste seks et halvt år.

Meddelelsen om løsrivelsen af Macquarie Airports kom oven på spekulationer om, hvorvidt fonden ville sælge Københavns Lufthavn. De rygter blev i går manet til jorden af Macquarie Airports.