-
Københavns Lufthavne fylder mandag 90 år. Vokseværket i Københavns Lufthavn har været massivt i alle dens 90 år. Kom med en tur i Berlingskes billedarkiv. Lufthavnen har udviklet sig voldsomt i løbet af sine 90 år.
1 / 29
-
Kontroltårnet på den gamle Vilhelm Lauritzen-terminal - et arkitektonisk mesterværk - der i dag er bevaret efter en spektakulær flytning af hele byggerieti 1999.
2 / 29
-
Sådan er udsigten fra Naviairs forholdsvis nye kontroltårn i Københavns Lufthavne.
3 / 29
-
Kastrup lufthavn 1925. I forgrunden ses hangaren og bagved administrationsbygningen og det berømte krudthus, som har et stort antal besøgende.
4 / 29
-
Den nye hangar i Kastrup lufthavn i 1937.
5 / 29
-
I 1936 vandt arkitekt Vilhelm Lauritzen 1. præmie i en international arkitektkonkurrence om en ny hovedbygning i Kastrup Lufthavn. Bygningen stod klar til brug i 1939 og samtidig ændrede lufthavnen navn til Københavns Lufthavn.
6 / 29
-
Vilhelm Lauritzen-terminalen stod klar til brug i 1939 og samtidig ændrede lufthavnen navn til Københavns Lufthavn.
7 / 29
-
I 1999 fandt Danmarkshistoriens største flytteprojekt sted. Den gamle Vilhelm Lauritzen-terminal stod i slutningen af 1990erne i vejen for lufthavnens udbygningsplaner. Daværende miljøminister Svend Auken besluttede, at terminalen skulle fredes. Det betød, at de 4.000 kvadratmeter store bygninger skulle flyttes cirka 2 kilometer vest for Maglebylille. Det var et risikabelt projekt, men det lykkedes. 60 blokvogne med i alt 744 hjul rullede i løbet af en nat i september 1999 den 2600 ton tunge bygning tværs over landingsbanerne.
8 / 29
-
9 / 29
-
Sådan så den gamle Vilhelm Lauritzen-terminal ud, da den stadig lå på sin oprindelige placering. I dag er den genetableret med bl.a. kontroltårnet, som det tog sig ud, dengang den blev bygget.
10 / 29
-
Sådan så der ud før transportbåndets tid, da bagagen skulle checkes ind i afgangshallen i Kastrup lufthavn.
11 / 29
-
Der informeres om flyafgange i Kastrup Lufthavn
12 / 29
-
SAS tilbyder som det første luftfartselskab »Jorden rundt via Nordpolen«. Ved at lægge ruten (København-Anchorage-Tokyo) via Nordpolen spares der mange rejsetimer. Her fejres det første fly på ruten af Tivoligarden i Kastrup Lufthavn.
13 / 29
-
Den nye lufthavn i Kastrup - og som stadig bruges i dag - tages i brug.
14 / 29
-
Med en tophastighed på 160 km/t bringer toget hurtigt passagerer fra Københavns Hovedbanegård til den ny station i Lufthavnen i Kastrup. Via rulletrapper kommer folk direkte op i afgangshallen.
15 / 29
-
Orkan, Kastrup Lufthavn fra 01.00 til 03.30 , flytrafikken indstillet, kæmpekran styrtet ned overfor terminal 1. Kranen maste 8 -10 arbejdsskure og denne bil, tre kvarter forinden blev arbejderne sendt hjem ( de sad i arbejdsskurerne), .Af frygt for den anden kran skulle lide samme skæbne og falde over i terminal 1, valgte man at lukke terminalen. Foto Jens Nørgaard Larsen / NORDFOTO
16 / 29
-
Stemning og reportage fra Københavns Lufthavn fotograferet torsdag d. 27.03.2015.
17 / 29
-
Københavns lufthavn Kastrup er mennesketom. Den Islandske askesky har lammet flytrafikken.
18 / 29
-
ccc
19 / 29
-
En af de mange udvidelser af lufthavnen.
20 / 29
-
Kontroltårnet i lufthavnen er gennem tiderne vokset.
21 / 29
-
Et af de historiske kontroltårne set indefra.
22 / 29
-
I 2008 blev dette kontroltårn afløst af et nyere. Naviair tog samtidig et mere moderne og effektivt kontrolsystem i brug.
23 / 29
-
Kjøbenhavns Lufthavne Kastrup. Kaffebar i SAS Air Terminal. Udateret arkivbillede cirka 1958.
24 / 29
-
Blå himmel og høj sol over den nye metrostation ved Terminal 3 i Københavns Lufthavn, hvor der var inviteret til rejsegilde.
25 / 29
-
USA præsident George W. Bush besøger Danmark. Lufthavnsgrillen er godt besøgt med flyspottere da Air Force One letter fra Kastrup Lufthavn.
26 / 29
-
Der informeres om flyafgange i Kastrup Lufthavn.
27 / 29
-
Her er det nye kontroltårn.
28 / 29
-
Indvielsen af den nye metrostation ved Terminal 3 i Københavns Lufthavn i 2005.
29 / 29