Lufthavnene i hele Europa er denne sommer ramt af massive problemer.
Manglende personale, såsom bagagemedarbejdere og flymekanikere, presser kapaciteten ud over bristepunktet. Det medfører både kuffertkaos, flyforsinkelser og -aflysninger
Det er også årsagen til, at SAS fortsat har måttet aflyse fly, selvom piloterne er vendt tilbage på arbejde efter de dramatiske overenskomstforhandlinger.
Og problemerne i lufthavnene er faktisk så store, at de ifølge Akbar Al Baker, topchefen i Qatar Airways, kan fortsætte længe endnu.
»Covid-19 har skadet forsyningskæden i industrien … Det tror jeg vil vare i nogle år – det forsvinder ikke i morgen,« siger Akbar Al Baker til Financial Times.

Financial Times skrev også i juni, at de fleste groundhandling-selskaber kæmpede indædt for at få udfyldt tusindvis af ledige stillinger efter coronapandemien.
Akbar Al Baker siger til avisen, at Qatar Airways problemer i lufthavnene er størst i Europa. I Bruxelles Lufthavn har der eksempelvis været forsinkelser på eller aflysninger af 72 procent af afgangene mellem 1. og 12. juli. Det viser data fra virksomheden Hooper.
Berlingske kunne for to uger siden berette, hvordan flere end 800 kufferter var strandet i Københavns Lufthavn, og at forsikringsselskaber oplever en »markant stigning« i antallet af anmeldelser af forsinket bagage.
Den pukkel er dog ved at være banket ned, lyder det nu fra Københavns Lufthavn.
Mandag var der blot nogle få hundrede kufferter tilbage, siger Lars Lemche, der er kommunikations- og presserådgiver i lufthavnen, til Ritzau.