Leverandører presser SMV'er til ny logistik

Læs mere
Fold sammen
Det er ikke kunderne men leverandørerne, der får virksomheder til at investere og styrke deres lagerstyring. En ny tendensundersøgelse

af den logistiske situation i danske virksomheder viser overraskende, at to ud af tre virksomheder angiver leverandørers krav

som hovedårsagen til, at virksomheden har foretaget en investering i logistik og distributionsløsninger.



- Vi havde

ventet, at krav fra virksomhedernes kunder ville være hovedårsag til, at man fandt det nødvendigt at købe

nyt. Det overrasker os, at leverandørerne får virksomheder til at købe nyt, siger relationsmanager Klaus Linde

fra Vertica, der står bag undersøgelsen.



Det er altså krav fra underleverandører, herunder transportbranchen,

der får mange producerende og lagerførende virksomheder til at investere i logistik, og det er krav fra transportvirksomheder,

der får deres kunder til at investere. De større transportudbydere mærker også krav til logistik fra deres

underleverandører, herunder mindre vognmænd.



Grunden kan være, at leverandøren i dag betragtes som

en del af virksomhedens værdikæde, og dermed i højere grad end tidligere kan stille krav til kundernes logistik

og distribution, konkluderer Vertica.

Branding

Firmaet har gennemført undersøgelsen med hjælp fra Erhvervsakademiet

i Århus. Når så mange virksomheder føler sig presset af leverandørerne til at bruge ressourcer på

lagerstyringssystemer, er det en konsekvens af, at leverandørerne ønsker at sikre "brandet" hele vejen fra

fabrik og til slutkunder:



- Leverandørerne vil have hånd i hanke med produktets vej frem til kunderne. Det sker

for at sikre, at den service, der bliver givet over for slutkunderne, svarer til produktet, siger professor Tage Skjøtt-Larsen

fra Copenhagen Business School.



En handelsvirksomhed, der køber varer fra andre, vil typisk opleve krav fra leverandørerne,

mens en produktionsvirksomhed, der køber og samler dele fra underleverandører, snarere kan stille krav, mener han:



-

En handelsvirksomhed køber varerne fra nogle andre, og de vil stille nogle krav om f.eks. "branding". De store mærkevarer

stiller krav om en vis styring af lageret og at serviceniveauet hos kunderne eller i detailleddet er højt, siger Tage Skøtt-Larsen.