Lever af sten og fliser til swimmingpools

Ekspansion. Lille, familieejet virksomhed ekspanderer i nichemarked med overtagelsen af fransk kollega.

Umiddelbart kan det lyde overraskende, at man kan drive en vækstvirksomhed i kolde Danmark, når et af de største produktområder er fremstilling og salg af kantfliser og belægningsfliser til swimmingpools.

Ikke desto mindre har familievirksomheden Scandi-Roc Aps. i Esbjerg med syv medarbejdere netop overtaget en fransk kollega inden for samme niche.

Når betonvarevirksomheden er i stand til at vokse har det da også sin rod i det faktum, at eksport udgør mere end to tredjedele af omsætningen på dette forretningsområde.

Den eksport ventes at få yderligere et skub, når den tidligere ejer af den franske virksomhed, Pierre-Olivier Favre, ansættes som agent på det franske og schweiziske marked.

Det er den ene gevinst ved købet. Den anden er, at Scandi-Rock også får et større salg til sin tyske importør. Såvel Esbjerg-virksomheden som den franske virksomhed, der hed BAT sarl, har haft et stort salg til samme tyske importør. Også de franske produkter er kantfliser til swimmingpools, men de er adskiller sig fra de danske i og med, at de er fremstillet i marmorgranulat og derfor har et andet æstetisk udtryk end de danske baseret på beton. Nu er det franske produktionsapparat netop blevet flyttet til Esbjerg, hvor en prøveproduktion indledes i januar med henblik på opstart af en egentlig produktion i begyndelsen af sæsonen i april. Direktør og ejerleder Visti Jacobsen, Scandi-Rock, forventer, at der skal ansættes yderligere et par medarbejdere i forbindelse med opstarten af den nye produktion.

I forvejen er omsætningen gennem 2007 steget med 40 procent i forhold til året før.

Visti Jacobsen er vant til, at folk undres over virksomhedens forretningsgrundlag, der retfærdigvis også tæller murafdækninger, som udelukkende afsættes i Danmark gennem tømmerhandler.

- Selvfølgelig er der ikke mange danskere, der har en privat swimmingpool i haven, men dels eksporterer vi meget, og dels går en stor del af produktionen til hoteller og campingpladser, forklarer han.

De vigtigste eksportmarkeder er Norge, Sverige, Tyskland og Holland og ikke, hvad man måske skulle forvente: Middelhavslandene.

- Nu får vi Frankrig med, men ellers skal du tænke på, at det er tunge emner, vi producerer. Én kantflise vejer 20 kg. Det sætter naturligvis sin begrænsning på, hvor langt vi rækker, men vi har da haft en enkelt kunde i Rumænien, siger Visti Jacobsen.

Efter en lang periode som blandt andet salgs- og marketingchef i teglbranchen, blev han selvstændig i en sen alder som 55 årig i forbindelse med overtagelse af det, der dengang hed Dansk Teglparket. Det er seks år siden. Det til trods kører et generationsskifte allerede på skinner. To af sønnerne, Thomas på 26 år og Peter på 30 år, er allerede med i firmaet.

På spørgsmålet om, hvor virksomheden er henne om fem år, svarer Visti Jacobsen.

- Det er formentlig en sund vækstvirksomhed. Jeg har nok, på grund af min alder, lagt lidt forsigtigt ud for ikke at sætte alt på ét bræt, men jeg kan se, at mine sønner vil noget med det, så jeg er ikke i tvivl om, at vi vil komme til at opleve fortsat vækst de kommende år.