Lego-film tager amerikanerne med storm

Den nye Lego-film åbner med rekord-stor indtjening for en animeret film i USA. Den gode amerikanske debut vil sikre global succes, spår filmekspert.

»LEGO-filmen - et klodset eventyr« har haft en alt andet end klodset åbningsweekend i USAs biografer. Filmen har solgt billetter for 380 millioner danske kroner, og det er den næstbedste åbningsweekend i februar - nogensinde. Her ses skuespiller Will Ferrell, der lægger stemme til Lord Business, til premieren i Los Angeles. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHIL McCARTEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Legos store satsning på det hvide lærred, animationsfilmen »LEGO-filmen - et klodset eventyr« har fået en alt andet end klodset modtagelse i de amerikanske biografer. I åbningsweekenden har animationsfilmen indtjent i omegnen af 400 millioner danske kroner, og det er et rekordstort beløb for en original animationsfilm.

Ifølge hjemmesiden Box Office Mojo, som overvåger billetsalget i de amerikanske biografer, har Lego-filmen solgt billetter for 70 millioner dollars hen over weekenden. Det er den næstbedste åbningsweekend i februar nogensinde, kun overgået af Mel Gibsons »The Passion of the Christ« fra 2004.


»Lego har lavet sit måske bedste markedsføringstrick nogensinde. I udgangspunktet er filmen jo halvanden times product placement, og det er normalt ikke særlig fint, for hvad har det med filmens magi og fortælling at gøre, som gerne skulle leve uden dens slags produktkommercielle hensyn. Der har Lego taget en stor chance, for det kunne have gået helt galt, men der er sket det forunderlige, at filmen er blevet blåstemplet af kritikerne både herhjemme, men især i USA,« siger Claus Christensen, der er chefredaktør for Filmmagasinet Ekko.Filmen har således scoret 95 procent på filmsiden Rotten Tomatoes, som samler alle amerikanske anmeldelser i én score, og det er en flot bedrift, hvis man ser på filmens relativt beskedne budget på 60 millioner dollars. Ifølge Claus Christensen har det hjulpet, at Lego har formået at få rettighederne til nogle folkekære ikoner, såsom Batman og Superman, til at fungere som trækplaster for filmen.



»Derudover har Lego begået et scoop ved at gøre filmen til en ren amerikansk film. Man har henvendt sig til et af de stærkeste filmselskaber, Warner Brothers, som er frygtindgydende dygtige til at lancere film og også til at få kritikerne til at synes om deres film,« forklarer han.

Og netop fordi Warner Brothers er så stærk en spiller på det amerikanske marked, spår Claus Christensen, at filmens succes vil få stor indflydelse på salget af Lego på verdensplan.

»Med enkelte undtagelser er det en tommelfingerregel, at hvis en film klarer sig godt i USA, så vil resten af verden også tage positivt imod den. På den måde er Hollywood filmens Mekka, som har dygtiggjort sig i at lave globale fortællinger, som kan ses fra Nord- til Sydpolen, fordi de har fanget grundpillen i at fortælle noget universalt, så det vil utvivlsomt få betydning for Lego overalt i verden,« siger Claus Christensen, som uddyber med, at det er en dobbelt succes for Lego.



»Hvis man tager Star Wars, så starter man med at have filmen, og derefter laver man forskelligt merchandise, som knytter sig til universet. Men her starter man med at have legetøjet og bygger ovenpå noget, der i forvejen findes, og det er endda gjort på overbevisende vis, så det kan ikke undgås at få enorm betydning for salget af Lego.«

Der foreligger endnu ikke tal for det danske billetsalg.