Lederuddannelse ser ud til at fordoble lønnen

10 år efter at have sendt de første MBAer ud i verden, kan business-skolen SIMI konstatere, at lederuddannelsen giver et lønløft og ikke sjældent fører til avancement.

Læs mere
Fold sammen
Det kan svare sig at ofre en god del af fritiden i halvandet år på en lederuddannelse. Tre år efter, at de har afsluttet deres Executive Master of Business Administration på business skolen SIMI, har deltagerne i gennemsnit mere end fordoblet deres bruttoløn.

Virksomhederne får også valuta for investeringen - må man formode. I hvert fald avancerer en god bid af MBAerne efter afsluttet studium til topstillinger, og en del bliver selvstændige.

»Erhvervsledernes lønninger afspejler jo i sidste ende deres værdi for virksomheden. Lønnen skulle dog nødig være den væsentligste drivkraft bag en uddannelse. Det skulle gerne være det kompetenceløft, lederskabsmæssigt og analytisk, uddannelsen giver. Det er naturligvis herligt at konstatere, at disse løft værdsættes af virksomhederne på en så kontant måde. Det må jo skyldes, at vi faktisk er i stand til at flytte deltagerne i løbet af de 18 måneder,« siger SIMIs rektor og daglige leder Niels Arnfred.

Mere virkelyst
Scandinavian International Management Institute, SIMI, markerer i disse dage, at det er 10 år siden, de første kandidater med en EMBA i ryggen blev sendt ud i verden fra undervisningslokalerne på Østerbro i København.

I den anledning har SIMI bl.a. kigget på løn- og jobudviklingen hos kandidaterne og konstateret, at en masteruddannelse typisk giver en tykkere tegnebog. Den vil ofte også føre et par trin op ad rangstigen. Billedet er dog her en anelse diffust. Topstilling er i denne sammenhæng den øverste ledelse eller koncernledelsen i en virksomhed. En stilling som administrerende direktør i en virksomhed med fem medarbejdere er i opgørelsen mere »top« end f.eks. titlen som senior vice president i Lego.

»Man skal nok passe på med alt for bombastisk at sige, at en MBA automatisk fører til toppen. Men det, vi kan konstatere, er, at uddannelsen tilfører deltagerne så megen indsigt og energi, at det smitter af på deres mobilitet ved, at de avancerer, skifter til anden virksomhed eller begynder for sig selv,« siger Niels Arnfred.

Ikke et frynsegode
Alt er ikke nødvendigvis idyl mellem medarbejder og virksomhed, fordi de to parter har investeret henholdsvis tid og penge i videreuddannelsen. Mange virksomheder glemmer at overveje, hvilket formål de har med at sende en medarbejder på en dyr lederuddannelse.

»Nogle virksomheder betragter en MBA som et frynsegode til medarbejderen; og det er det absolut ikke. En uddannelse på så højt et niveau bør indgå i en samlet plan for deltagernes rolle i virksomheden. Det er ikke kun en omkostning; det er en investering. Naturligvis kan ingen lægge en mur- og nagelfast plan 18 måneder frem i tiden. Men virksomhederne skal gøre sig klart, at når de sender en medarbejder på en uddanelse på dette niveau, så sætter de en proces i gang, som kan indebære store ændringer.

Uddannelsen frigør på det personlige plan energi, og medarbejderne vil typisk efterspørge større udfordringer, når de vender tilbage. Undertiden må ledelsen og medarbejdere så konstatere, at deres dagsordener ikke længere matcher. Medarbejderen vil søge noget andet eller starte for sig selv,« fortæller Niels Arnfred. »Men hovederfaringen er, at en executive MBA knytter deltageren stærkere til virksomheden.«

Omstillinger
Dertil kommer, at de omstillinger, erhvervslivet i disse år er igennem, også spiller ind på de MBA-studerendes fremtid.

»De seneste to-tre år har været voldsomt turbulente i form af opkøb, frasalg, fusioner eller nye virksomhedsstrategier. Det betyder, at medarbejderen kan befinde sig et helt andet sted, når MBA-studiet er overstået, end da han eller hun begyndte. Også af den grund er det en god idé, at virksomheden har en overordnet plan for, hvad medarbejderens videreuddannelse skal bruges til, sådan at man har et aktiv i den fortsatte udvikling,« siger Niels Arnfred.

SIMI har ikke oplevet, at virksomheder har svigtet deres økonomiske forpligtelser, selv om en medarbejder har måttet holde op eller skifte job midt i uddannelsesforløbet. Et veludbygget alumni-netværk gør også, at studerende altid har en virksomhed som basis for uddannelsesforløbet.Læs også

»Konstruktiv energi«

Side 20