Ledelseskrig hos Airbus' forældre

Præsident Chirac og andre tunge drenge synes dybt involveret i et forsøg på at ændre magtstrukturen i det europæiske forsvarskonsortium EADS.

Ingen kan som franskmænd få business og politik til at flyde sammen i en kradsbørstig cocktail.

Denne specielle form for »grandeur« kan man for tiden iagttage for fuld udblæsning i flygiganten Airbus' moderselskab, det europæiske forsvarskonglomerat, EADS. Selskabet er for tiden ledet i fællesskab af en franskmand, Phillipe Camus, og en tysker, Rainer Hertrich. Denne fælles ledelsesmodel skal forlænges - eller afskaffes - på et snarligt bestyrelsesmøde. Begge direktører vil gerne fortsætte.

Men Frankrigs entreprenante præsident Jacques Chirac har andre planer. Så han foreslog angiveligt tyskerne en snedig handel: De to direktører sendes ud i mørket og erstattes af en af Chirac' håndgangne mænd, Airbus-direktør Nöel Forgeard. Til gengæld kunne tyskerne få prestigeposten som Airbus' øverstkommanderende, som Forgeard ville forlade.

Formålet? Tja, den slags manøvrer er jo ikke noget, man holder store pressekonferencer om. Men et kvalificeret gæt er, at Chirac ønsker at skabe et endnu større, franskdomineret militærkonglomerat, der er ligeså stærkt som amerikanske Boeing - der nok har svært ved at følge med Airbus på markedet for civile fly, men til gengæld har en blomstrende militærforretning, der tæller alt fra missiler over fly til rumraketter.

Industrikabale
Denne udlægning af Chiracs motiver styrkes af af den franske regerings forsøg på at puste luft i den store franske militærproducent Thales. Allerede for et år siden prøvede regeringen - uden held - at tvinge Thales i seng med en tysk ubådsproducent, HDW. Tidligere dette år pressede regeringen Thales ind i en større plan for konsolidering af den franske flådeværftsindustri med et fælles hangarskibsprojekt mellem Thales og DCN. Og senest har regeringen lanceret en plan om, at Thales skal fusionere med - nemlig, EADS.

Men som et tegn på at fransk indflydelse ikke er, hvad den har været, kunne Chiracs planer have haft det bedre. Foreløbig har britisk og tysk modstand mod Thales-opkøbet skudt den plan til hjørne, selv om den franske regering er klar til at prøve igen, når chefkabalen i EADS er gået op.

Tommelfingeren nedad
Men endnu værre har de øvrige aktionærer i EADS også vendt tommelfingeren nedad (eller en helt anden finger opad) til Frankrigs forsøg på at få Airbus' Forgeard til tops i EADS. DaimlerChrysler, der er EADS' største aktionær, sagde angiveligt, at man var ligeglad, om den franske direktør i EADS hed Camus eller Forgeard, men at der fortsat skulle være to direktører. Og dermed ser de franske planer ikke ud til at have mange overlevelseschancer, når bestyrelsen træffer beslutning om EADS' fremtidige ledelsesstruktur kort før jul. Den tyske EADS-meddirektør, Rainer Hertrich, opsummerede situationen:

»I Frankrig konkurrerer (tidligere økonomiminister Nicholas) Sarkozy og Chirac om, hvem der er den bedste politiske mand, hvad angår industripolitik. Men EADS bør ikke være et springbræt for personlige ambitioner.«

Godt det samme, siger kritikere af hele denne manøvre. For det første er usikkerhed om lederskabet, det sidste Airbus har brug for på et kritisk tidspunkt, hvor dollaren er skadelig lav. Og hvor Airbus snart skal træffe beslutning om fornyelse af aldrende modeller. Og hvor selskabet er på vej til at se superjumboen A380 gå i luften og skal træffe beslutning om at igangsætte en konkurrent til Boeings nye lavenergifly 7E7.

Desuden ville tegn på, at Airbus og EADS lod sig styre så let politisk ikke være noget godt signal i den store WTO-sag, hvor USA har anklaget EU for ulovlig statsstøtte til Airbus.