Leasing ændrer bilbranchen

Selv om vi køber flere biler, vokser branchens omsætning ikke tilsvarende.

Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sidste år rullede der 182.000 nye personbiler ud på de danske veje – en stigning på syv procent. Og mange af dem var leasede. Danskerne lejer i stigende grad deres familiebil i stedet for at købe. Nok er beskatningen strammet, men stadig flere – især i hovedstadsområdet – foretrækker fleksibiliteten ved at lease. Den nye tendens kan aflæses i bil-leasingselskabernes årsrapporter. Østergaard Biler (Europcar), LeasePlan og ALD Automotive fremviser branchens bedste overskudsgrader.

Selv om vi køber flere biler, vokser branchens omsætning ikke tilsvarende. Vi køber nemlig de små benzinøkonomiske køretøjer. Det kan man se hos Semler Gruppen, branchens største bilimportør med alle de kendte mærker fra Wolkswagen. Den lille Up er Danmarks mest solgte bil, og det ses på omsætningen. Peugeot og Mitsubishi er ikke så stærke i mikroklassen – det giver vigende omsætning hos den næststørste importør Interdan.

Resultatmæssigt er bilbranchen kommet ovenpå efter de svære år i kølvandet på finanskrisen. Mens 2009 gav branchen et samlet underskud på 275 millioner kr., har de seneste fire år budt på pæne overskud.

 

 

Samtidig ligger branchens afkastningsgrad stort set på samme niveau, som den gjorde i årene før krisen.

 

 

På trods af de pæne resultater er bilbranchens omsætning stort set ikke vokset i de seneste to år. Nok køber danskerne flere biler. Men det er især de små biler, der sælger. Derfor ligger branchens omsætning fortsat 17 procent under niveauet i 2007. Det svarer til, at omsætningen er faldet med hele 9,4 milliarder kr. I samme periode er antallet af ansatte i bilbranchen faldet med 13 procent, sådan at der i dag er 1.100 færre ansatte end før krisen.

 

 

Grafen ovenfor viser også, hvor hårdt finanskrisen ramte en konjunkturfølsom branche som bilbranchen. På to år - fra 2007 til 2009 - faldt branchens omsætning med 41 procent. Samtidig blev et overskud efter skat på 1.100 millioner kr. forvandlet til et underskud på 275 millioner kr.

Citroën, Opel og Toyota med et traditionelt stort sortiment af større og mellemstore familiebiler er også ramt på omsætningen, selv om de alle har et tilbud i mikroklassen. Derimod er udviklingen vendt til det bedre hos Ford.

Ejner Hessel, branchens nummer fire, er Danmarks største bilforhandler. I de senere år er Renault taget på programmet. Salget vokser. Den nye Renault Clio i miniklassen har fået stor ros fra bilanmelderne, og der er altid et publikum til hovedmærket Mercedes.

Vil man tjene penge i bilbranchen, kan man sælge biler i udlandet, nærmere betegnet Afrika. Det gør Kjaer Group i Svendborg. Nødhjælpsorganisationer og NGOere er storaftagere af firehjulstrækkere og reparationsservice på det store uvejsomme kontinent. USA sparede dog på nødhjælpen i fjor, og det reducerede omsætningen.