Lav pris er en fælde

IBM er nordisk mester i outsourcing, og selskabet advarer om, at mest af alt tæller nye fordele for kunden.

Der er IBM, og så er der alle de andre.

Verdens største IT-leverandør er også Danmarks og Nordens største, men den position kan være truet af CSC, der har taget mange oplagte IBM-kunder til sig i Danmark.

Men hvordan vurderer IBM det svenske IT-marked for outsourcing, som de store danske nu bejler til?

Danskeren Jens Munch-Hansen sidder i Stockholm, og han er chef for IBM i Norden.

»Efter IBMs opfattelse har det svenske marked som sådan været modent for outsourcing på et lidt tidligere tidspunkt end det danske. Og dermed har svenske virksomheder ud fra en generel betragtning været tidligere i gang end danske virksomheder.«

For IBM har det betydet outsourcing- og driftaftaler med blandt andre Electrolux, Ericsson, ABB, Astra Zeneca, Posten, Nordea, Arla, Vattenfall samt Elektroskandia & Westinghouse.

Tænker internationalt
»I dag ser vi en klar tendens til, at virksomhederne i Norden tænker nordisk og internationalt,« siger Jens Munch-Hansen, der også har fået Finnair og den finske papirvirksomhed M-Real som storkunder.

»Men i dag er det ikke nok at levere kapacitet til en fordelagtig pris - det er samtidig nødvendigt at levere forretningsmæssig værdi. Vores klienter ønsker en bedre kobling mellem teknologi og forretningsprocesser. Det er altså ikke længere nok udelukkende at tilbyde stordriftsfordele på driften af en eksisterende platform. De fleste af vore klienter ønsker også, at vi leverer forretningsmæssig udvikling og konsolidering af deres eksisterende systemer,« siger Jens Munch-Hansen - med slet skjult adresse til netop CSC.