Lad private bygge de store broer

Alle husker hvor solrigt og varmt foråret 2007 har været. Fugleungerne var tidligt på færde og kvidrede lystigt, og alting grønnes så hurtigt som ingensinde før. Om det varme og solrige forårsvejr også var skyld i at de christiansborgske sommeragurker sprang så tidligt ud i år, skal være usagt, men fakta er det, at aftalen om Femer-Broen knapt nok var faldet på plads før Dansk Folkeparti forsøgte at flytte broen til at ligge mellem Gedser og Rostock.

Til beroligelse for Dansk Folkeparti og andre brotilhængere, tør jeg godt våge den påstand, at den kommende bro mellem Lolland og Femern, i lighed med alle de andre store danske broer, bliver så stor en succes, at der i løbet af kort tid bliver behov endnu en bro og den kunne passende ligge mellem Gedser og Rostock. Også et par venstrefolk ville lave rav i den ved at foreslå en bro mellem Kalundborg via Samsø til Jylland på bekostning af broen til Tyskland. Hvorfor ikke både og?

Der er efterhånden ved at tegne sig et mønster i Danmark om, at de store broer skal være brugerfinansieret. Storebæltsbroen er det og Øresundsbroen er det og Femer-Broen bliver det og det vil en Kattegatbro også kunne være uden at det kommer til at koste de danske skatteydere så meget som en bøjet 5-øre.

Hvorfor tager man fra politisk side så ikke det nødvendige mod til at lade private investorer og bygherrer stå for opførelsen og driften af de kommende store trafikinvesteringer?

En ting er helt sikkert: Hvis broer til at binde landet sammen med blot var prestigeprojekter, så var der ingen interesse for at sætte penge i projekterne. Sådan ser det heldigvis ikke ud. Investorer står i kø for at få lov til at bygge broer broer, der vil blive store succeser og ofte benyttet af brugerne eksempelvis bro mellem Sydfyn og Als, fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg osv. Hvorfor nøler regeringen så?

Alle bropessimisterne vars-lede nærmest den totale undergang for Korsør og Nyborg, hvis Storebæltsbroen blev bygget. Det er gået lige omvendt. Det samme vil ske når Femer Broen åbner. Befolkningen på Femern har jamret sig ved udsigten til at deres lille ø nu snart kun skal bruges til at suse af sted over uden at blive brugt.

Nu har man i Tyskland af gode geografiske grunde ikke den samme erfaring som her til lands ved at binde lands-dele sammen med broer, så tyskerne har ikke de samme gode erfaringer som vi har det i Danmark.