Lad os nu få den Cityring, tak

Erhvervskommentator Jens Christian Hansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der er ballade i kulissen. Igen. Københavnerne må efter al sandsynlighed kigge langt efter togene på den 25 mia. kroner dyre Cityringen, som efter planen skulle indvies med balloner og konfetti i feriemåneden juli 2019.

Hvornår de førerløse tog så bliver klar for passagererne står foreløbigt hen i det uvisse. Meget tyder på, at vi skal hen i efterårsmånederne, før det sker. Indtil videre har Metroselskabet oplyst, at endelig udmelding om ibrugtagning kommer på et tidspunkt i juni.

Cityringen med de 17 underjordiske stationer i en 15 kilometers ring, der forbinder Indre By i København med brokvarterne, Vesterbro, Nørrebro og Østerbro samt Frederiksberg var oprindeligt planlagt til færdiggørelse i december 2018. Men som det altid sker med store anlægsprojekter, kunne denne termin ikke overholdes.

Der mangler endnu en række test- og sikkerhedskørsler inden endelig overdragelse, den såkaldte RHO – ready for handover. Det betyder, at parterne kommer til at strides om dagbøder i mange millioner kronersklassen.

»Mon ikke enhver husejer med håndværkere inden for døren kender til forsinkelser og dårlige undskyldninger.«


I korte træk handler det om, at bygherren, Metroselskabet, beskylder hovedentreprenøren, CMT, for ikke at være færdig til tiden. Mens CMT på sin side beskylder Metroselskabet for rod i administration og forvaltning.

Mon ikke enhver husejer, som har haft håndværkere inden for døren, kender alt til forsinkelser på forsinkelser og dårlige undskyldninger. Så hvorfor blive overrasket over, at det største byggeprojekt siden Christian Firtals byggerier i 1600-tallet, går over tiden. Herregud, et par måneder fra eller til på et byggeprojekt, der har stået på i ti år.

Og skal vi københavnere ikke bare være glade for, at ti års overjordisk byggehelvede på gader og stræder nu er slut. Så pyt med lidt finish på de underjordiske stationer. Hvem tænker i dag på dramaer, skandaler og forsinkelser på Storebæltsforbindelsen, de første dele af Metroen og så videre.

Altid forsinkelser, altid overskridelser af budgetterne, altid strid om ansvaret og dermed en lækkerbisken for de respektive partneres husadvokater. Ikke meget nyt under solen der.

Når det alligevel for en stund er værd at opholde sig ved striden mellem parterne på Cityringen, skyldes det, at der selvfølgelig er en efterregning, der skal betales. En regning, der hurtigt vil kunne løbe op i et antal hundrede millioner kroner, hvis den endelige indvielse må udsættes et antal måneder.

Plus de overskridelser, der har været undervejs i processen. Metroselskabet har undervejs oven i købet måttet yde lån til CMT, for at arbejdet ikke skulle gå helt i stå midt i det hele. Så ja, det har været en ganske rodet forestilling.

Metroselskabet er et offentligt selskab ejet af staten samt Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. CMT står for Copenhagen Metro Team og ejes af de italienske entreprenører på Cityringen. Derudover er der det i Danmark »verdensberømte« Ansaldo, som har leveret togene. I parentes bør nævnes, at entreprenørerne bag CMT undervejs fusionerede, og at Ansaldo i dag hedder Hitachi Rail STS.

Da anlægsloven om Cityringen blev vedtaget med et bredt politisk flertal i 2007, var prisen 21,3 mia. kroner, mens den endelige regning ser ud til at lande i underkanten af 25 mia. kroner.

Forhåbentlig går der ikke »kage« i den endelige afslutning med fnidder og fnadder, dårlige undskyldninger og febrilske forsøg på ansvarsplaceringer. Det gider vi ikke høre på. Man må formode, at alt er nedfældet i kontrakterne, og så må parterne tage den derfra.

Nu vil vi gerne have lov til at tage den Cityring i brug, tak.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator

»Man må formode, at alt er nedfældet i kontrakterne, og så må parterne tage den derfra.«