Kvindelige topchefer er Askepot-helte

Når kvindelige topchefer omtales i medierne, skiller de sig ud på et enkelt punkt fra deres mandlige chef-fæller.

Kvindelige topchefer bliver omtalt på stort set samme måde i de danske medier, som de mandlige topchefer. Det viser en undersøgelse af medieomtalen af kvindelige topchefer i det danske erhvervsliv, som artikeldatabasen Infomedia har lavet for Business.dk.

"Kvinderne bliver ikke behandlet anderledes end mændene. Det er seriøst og stilrent. Der er dog en forskel - der er flere portrætter af de kvindelige topchefer, hvor de optræder som en slags rollemodeller. Portrætterne handler både om resultater og følger samtidig en slags helteskabelon som en Askepot-historie," siger analysechef i Infomedia, Niels Christiansen.

Koncernchef for TrygVesta Group, Stine Bosse, er den eneste, der skiller sig ud, når det gælder udtalelserne til medierne, vurderer analysechefen endvidere.

"Hun udtaler sig gerne politisk. For eksempel som medlem af Velfærdskommissionen. De andre holder stilen, hvor topchefer ikke udtaler sig politisk, hvilket man måske kunne have forventet fra eksempelvis en Christina Lage (administrerende direktør i Nordea Liv og Pension, red.), der er tidligere sekretariatsleder i Det Radikale Venstre," siger Niels Christiansen.

"Du ser dem ikke i tv-programmer og anden form for underholdning. Der, hvor de går længst ud, er portrætter i blade som ALT for Damerne," fortsætter han.