Kvalitetsvarer sælger godt i krisetider

I krisetider skærer forbrugerne ned på luksusvarer, men det er primært produkter i den mellemste prisklasse, der lider. Forhandlere af dyre kvalitetsprodukter er optimistiske.

Selvom forbrugerne spiser flere gange pasta med ketchup, så bliver der stadig sparet op til røde bøffer i krisetiden. På dagligvareområdet vælger kun få middelvejen, og forhandlere af kvalitetsprodukter i møbel og Hi-Fi branchen, er ikke i tvivl om, at tendensen også gælder dem.

- Flere ting peger på, at forbrugerne, i hvert fald på dagligvareområdet, ikke bare drosler ned efter salamimetoden, hvor man skærer af fra en ende af. I stedet køber man billigere i løbet af ugen, og så måske ekstra dyrt i weekenden, siger ekspert i forbrugeradfærd, adjunkt Jesper Clement fra institut for afsætningsøkonomi på Handelshøjskolen i København. Der findes kun meget begrænset data på området, og selvom den dobbelte tendens mærkes, tør Jesper Clement ikke spå om hvilke brancher, der ellers oplever et øget fokus på dyrere varer.

Designermøbler

Det tør Torbjørn Nielsen fra det lille møbelsnedkeri Ullerslev Snedkerforretning dog godt. Han mærker en støt stigende interesse for snedkeriets designermøbler.

- Vi har da også mærket krisen, og samlet set har vi også haft en lille nedgang i vores omsætning. Det lidt sjove er så, at nedgangen især har ramt vores produkter i mellemklassen. I salget af de dyrere møbler i meget høj kvalitet, har vi faktisk set en øget interesse, siger Thorbjørn Nielsen, der driver familievirksomheden sammen med sin fader.

Barberer prisen

Hos Hi-Fi-forhandleren Hifi-freaks.dk i Esbjerg, der koncentrerer sig om lyd i den dyre ende, mærker direktør Thomas Sillesen også en stigende interesse for kvalitet.

Her arbejdes der dog også for at gøre lidt ekstra for de kvalitetsbevidste kunder, og en satsning på web-salg, der sparer fordyrende mellemled, har barberet prisen på de dyre produkter.

- Jeg er faktisk overrasket over, hvor mange kunder, der er til det her. Der er ingen tvivl om, at markedet er her. Hi-Fi-branchen har bare været for dårlig til at satse på kvaliteten, siger direktør Thomas Sillesen.

Optimisme

Samlet set gør et øget salg i den dyreste ende dog kun en lille forskel for mange forhandlere, når resten af sortimentet ikke rigtigt følger med. I Ullerslev er der dog optimisme.

- Vi sælger klassiske ting som Hans Wegener og Børge Mogensen. Gedigne ældre designs som ikke går af mode. Vi ser lyst på fremtiden, og den fornemmelse får vi også, når vi taler med vores leverandører, siger Torbjørn Nielsen fra Ullerslev Snedkerforretning.