Kvalitet er våbnet mod øget kopiering

Møbler. Møbelproducenten Nielaus & Jeki Møbler oplever stigende kopiering fra ind- og udland. Det har dog ikke kunnet hindre rekordresultat.

Den sydjyske møbelproducent Nielaus & Jeki Møbler oplever ikke kun interesse fra kvalitetsbevidste møbelkøbere på det danske og flere udenlandske markeder.

Også konkurrenter i både ind- og udland er parat til at kopiere sofaer og stole, så snart de er introduceret.

- Heldigvis kan vi hurtigt omstille os og lave nye produkter. Når kolleger kopierer vore møbler, fremstilles de typisk i en ringere kvalitet, idet det ikke er nogen kunst at lave det billigere. Vores svar er at skærpe materialekvalitet og udførelse yderligere, siger adm. direktør i familievirksomheden, Walter Frederiksen.

Den udbredte kopiering af produkterne fra fabrikken ved Bramming er dog heller ikke økonomisk gået ud over selskabet, der i det seneste regnskabsår øgede overskuddet før skat til rekordniveauet 4,7 mio. kr.

Omsætningen steg med omkring 20 procent, primært båret af de 110 møbelforretninger på det danske marked, som fører Nielaus-produkterne.

- Vi kan mærke, at der generelt bliver købt bedre ting herhjemme, lidt bedre stoffer og læder, siger Walter Frederiksen.

Nielaus & Jeki Møbler har gennem årene hovedsageligt været kendt for polstermøbler, men de læderbetrukne er nu oppe på at udgøre halvdelen.

Blandt de store ordrer er leverancen af sofaer og stole til det nye Rømø Golf & Wellness, en ordre til knap otte mio. kr., hvoraf halvdelen skal leveres i år i takt med, at husene sælges.

Tyskland på vej igenOgså de relativt nye eksportmarkederne Sverige og Norge er med til at bære væksten og bidrager dermed til at kompensere for den tabte omsætning på det tidligere stormarked, Tyskland.

- Der begynder at ske lidt igen i Tyskland, efter at markedet har været på vågeblus i tre-fire år. I løbet af et par år tror vi, det er tilbage på fuldt blus. Tilbage i 1998-1999 udgjorde Tyskland halvdelen af vores omsætning, siger Walter Frederiksen.

Eksportandelen er på cirka 25 procent men skal i løbet af godt et par år gerne op på 40 procent. Foruden de nævnte markeder sælger Nielaus til forretninger i Japan og USA og sælger i ind- og udland sine møbler i omkring 200 individuelle møbelforretninger samt enkelte kædeforretninger med særudstilling.

- Vi har så travlt, at vi er nødt til udelukkende at arbejde på de markeder, vi er på. Leveringstiden er på 10-11 uger, hvor seks-syv uger for os er det ideelle. Vi har svært ved at få syersker og møbelpolstrere til at udvide produktionen, siger Walter Frederiksen. Sammen med sønnerne Jesper og Kim samt hustruen Gunhild, der alle arbejder i virksomheden, lægger han vægt på at producere møblerne i Danmark og helst med danske underleverandører af træ- og stålstel samt skum.

Flere nyhederProduktudviklingen fortsætter i højt gear hos Nielaus, der på Copenhagen International Furniture Fair i Bella Center i maj i fjor introducerede en ny serie af lædersofaer i et klassisk design udført af den erfarne møbelarkitekt Andreas Hansen.

I år står arkitektkollegaen Arne Vodder for en ny serie til samme kundegruppe, det modne publikum.

Et flot første kvartal i det nye regnskabsår styrker virksomhedens tro på, at stigningen i omsætningskurven - og forhåbentlig også indtjeningen - kan opretholdes.