Kunst som reklamesøjle

Flere firmaer prøver at købe sig til omtale i kunsternes værker som et led i deres markedsføring.

Læs mere
Fold sammen
Øjenbrynene røg helt op i hårkanten på den litterære scene, da den britiske forfatter Fay Weldon skrev en roman for smykke- og urfirmaet Bulgari. Da det kom frem, at danske Iselin Hermann lagde ansigt til en serie hudprodukter blev hun advaret om, at hun satte sin kunstneriske troværdighed på spil.

Imidlertid er ideen langt fra død. Århusvirksomheden, ewire har kontaktet en række kunstnere for at få deres kerneprodukt, en elektronisk pung, omtalt i kunstnerens værker.

»Foreløbig har forfatteren Ib Michael sagt, at han ikke var varm på ideen. Til gengæld har vi netop nu møder med flere musikere, og en kunstmaler har selv henvendt sig,« siger Jonathan Løw, marketingchef for ewire.

Han fortæller, at de havde tilbudt Ib Michael 20.000 kr. som et forhandlingstilbud, men han bakkede ud, fordi han var usikker på, hvor meget de ville sætte sig på hans værk, fortæller Jonathan Løw.

Balancegang
»Det er altid en balancegang, og det afhænger helt af kunstneren. Vi synes, det er en spændende og utraditionel måde at få omtale på, og håber, at det virker fordi det optræder i sammenhænge, hvor folk er mere koncentreret, end når de ser en TV-spot.«

På ewire er de fleksible. Hvis kunstneren vil stille sit værk til rådighed for dem i markedsføringsammenhænge, vil de gerne betale mere for det.

De har netop fået svar fra Politikens forlag, at man overvejer, at optage udtrykket ewire, som navneord for en genstand, som bruges til at overføre penge elektronisk eller via mobiltelefon.

»Vi prøvede at købe os en plads i det danske sprog, men det kunne man ikke. Til gengæld er vi glade for at forlaget overvejer det, når de genoptrykker deres fremmed- og almindelige ordbøger.«