Kunderne skal selv tage ansvar

Pensionsselskaberne afviser, at de bør sørge for det samlede overblik over kundernes investeringer.

Pensionskunderne må selv tage ansvaret. Det er ikke selskabernes opgave at komme med en vurdering af forbrugernes samlede investeringer, selv om kunderne er på vej ind i de såkaldte unit link-ordninger, hvor der er mulighed for at sammensætte opsparingen nøjagtig, som kunderne ønsker det.

Meldingen kommer fra Holger Dock, formand for brancheorganisationen Forsikring & Pension samt direktør i AP Pension.

»Vi skal naturligvis gøre, hvad vi kan for at informere bedst muligt, men det vil være umuligt for selskaberne at vurdere hver enkelt kundes opsparinger,« siger Holger Dock.

Holger Dock påpeger samtidig, at selv om erfaringen viser, at aktier set over en længere periode giver det bedste afkast, er det langt fra sikkert, at aktier set over f.eks. fem-ti år vil give et bedre afkast end obligationer.

»Vi kan være med til at give et overblik eller en prognose, men det vil være for meget forlangt at tro, at en samlet oversigt automatisk vil medføre et nøjagtigt overslag over, hvad der bliver udbetalt i pension,« siger han.

Formanden for Forsikring & Pension understreger, at flyttegebyrer i sektoren allerede er faldet kraftigt. Derfor er der i dag langt bedre muligheder for at samle ordningerne i et selskab end tidligere.

»Samtidig tror jeg, at mange undervurderer opsparernes evne til at sætte sig i deres pensionsforhold. Og vi må heller ikke glemme, at unit link-ordninger, hvor opsparerne har større indflydelse på deres investeringer, efterkommer et krav fra både opsparerne selv og politikerne,« siger Anders Grosen.