Kun Dell går frem på trægt pc-marked

Amerikanske Dell var den eneste af de store producenter, som øgede markedsandelen på antallet af solgte pc''''er i Danmark

i 2001.


På et trægt marked, hvor det samlede antal solgte pc''''ere gik ned med 11 pct. til cirka 630.000 i Danmark,

øgede Dell markedsandelen af solgte pc''''er i Danmark med 23 pct. i 2001 i forhold til året før. Totalt steg markedsandelen

i perioden fra 7,6 pct. til 10,4 pct..


Tallene stammer fra analysevirksomheden IDC''''s seneste opgørelser over pc-markedet.


-

Markedet er faldet herhjemme, og det skyldes først og fremmest afskaffelsen af hjemme-pc-ordningen. Ses der bort fra denne

ændring har markedet været konstant. IDC forventer, at det danske marked vil stige med otte pct. i år, hvoraf fem

pct. af stigningen, svarende til cirka 30.000 solgte enheder, vil ske via den nye hjemme-pc-ordning, siger seniorkonsulent Anders

Elbak fra IDC.

Acceleret vækst

Dell Danmark har mere optimistiske forventninger til effekten af den nye hjemme-pc-ordning.

Selskabet forventer, at 50.000 pc''''er vil blive solgt via den ny ordning, og det er først og fremmest større og professionelle pc''''er.

Dell venter at vinde 25 pct. - 35 pct. af dette nye marked. Derudover forudser Dell, at virksomheden vil fortsætte fremmarchen

på det danske marked i år.


- Erfaringerne fra andre lande i Europa, hvor vi har været længere i end Danmark,

viser, at væksten accelerer, når vi når en kritisk masse i markedsandele. Det sker også i Danmark, siger Ole

Konnerup, adm. direktør i Dell Danmark.


Dell er stærkest på salg til virksomheder og forventer den største

vækst i privatmarkedet:


- Forbrugerne er blevet bedre til at købe pc''''er, fordi det måske er anden eller tredje

gang, de skal have en ny. De har derfor bedre præferencer for at handle direkte hos producenten, siger Ole Konnerup.




det seneste har Dell kørt kampagner rettet mod forbrugerne i Danmark i blandt andet tv. Det er kendetegnende for Dell, at

pc-producenten sælger direkte til virksomheder og forbrugere og går udenom forhandlerleddet. 50 pct. af salget via internet.

Det direkte salg ser Dell som sin styrke - ikke mindst set i lyset af den nedgang, som har ramt markedet.


- Vi blev varslet

om, at markedet var nedadgående tidligere end konkurrenterne, fordi vi har direkte kontakt med kunderne, som fortæller om

deres budgetter og planer, siger Brian McBride, øverste chef for Dell i Nordeuropa. Han var tirsdag på rutinebesøg

hos Dell Danmark.