Kulturen er det vigtigste

Værdiordene går igen. Lederskab er en forudsætning. At passe ind i virksomhedens kultur er det altafgørende.

En tommelfingerregel siger, at folk bliver hyret på deres evner og fyret på deres personlighed. Sådan formulerer Michael Vad, partner hos headhunterfirmaet, Heidrick&Struggles, sig ikke direkte. Men ser han på topledere, konstaterer han, at de faglige og blødere kompetencer ofte går igen hos kandidaterne. Det er dog ikke det samme som, at de passer ind i kulturen på klientens virksomhed.

»Det er lidt på samme måde som i sportens verden: Skal du lede et svømmehold, er det mere analytiske evner, der kræves, mens et amerikansk football-hold handler om råstyrke. Vores opdrag handler i høj grad om at forstå virksomhedens kultur og værdisæt.«

På baggrund af en spørgeguide, som er udviklet gennem interview med 50.000 internationale ledere, vurderes, om kandidaten har evnen til

at lære og reflektere og arbejde gennem andre mennesker.

at pege en retning ud og iværksætte processer.

at føre ting ud i livet.

Dertil kommer, at klienterne i højere grad lægger vægt på, om kandidaten kan identificere sig med virksomhedens værdier, fortæller Michael Vad.

Men hvordan kan det være en hjælp til at pege en kandidat ud? En undersøgelse for nylig viste, at langt de fleste virksomheder betjener sig af de samme tyve ord, når de lægger deres værdisæt ud på hjemmesiden?

»Det er kun, når værdierne ikke er ordentligt indarbejdet og funderet i virksomhedens kultur og historie. For nogle år siden kaldte vi det »Corporate Bull Shit«. Det er dog vores erfaring, at virksomheder, der tager værdierne seriøst, er omhyggelige med at inddrage organisationen i formuleringen af værdierne og grundige med at indarbejde dem.«