Krummerne fra de stores bord bliver større

Fusionen mellem Arla og Campina åbner helt nye muligheder for de små mejerier. Samtidigt stiller de ekstra store krav til giganten om at holde sig på dydens smalle mælkevej.

Læs mere
Fold sammen
Med fusionen mellem dansk-svenske Arla og hollandske Campina skærpes konkurrencen på mejerimarkedet, men den kan også blive en fordel for de små mejerier. På Thise Mejeri, der er mest kendt for jerseymælkeprodukter og blåskimmelostene, ser man fusionen som en reel mulighed for at udvide nicheproduktionen.

»Hvis vi var blevet spurgt, om vi syntes, de skulle fusionere, så havde vi da klart anbefalet det. Det blev vi så ikke. Men jeg ser ingen grund til at græde over det på nogen måde. Verden bliver mindst ligeså barsk, som den var i går. Men i en barsk verden kan der jo være nogle utroligt interessante muligheder, som vi da helt klart har tænkt os at udfylde,« lyder det fra mejerichef Poul Pedersen fra Thise Mejeri.

Så efter devisen »mens katten er ude, danser musene på bordet«, vil Thise Mejeri sondere terrænet for at udvide nicheområdet.

»I et så stort firma som det nye Campina Arla får de jo travlt med de store produkter. Så der vil nok blive efterladt noget i hjørnene, som vi kan tage os af, og det er jo det, der er vores metier i mejeribruget. At sørge for den store variation,« siger Poul Pedersen.

På Ørbæk mejeri, hvor man hovedsagligt producerer ost til det tyske marked, hvor både Arla og Campina er store, ser mejerichef P. Faurholt Jensen heller ikke de store udfordringer ved fusionen.

»Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder ved sammenlægningen, men jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det er noget, der vil påvirke vores dagligdag synderligt. Jeg synes måske, at de er lidt umage at fusionere, men de har jo nok deres grunde til det,« siger P. Faurholt Jensen.